Maandag 26/10/2020

Luchtvaartmaatschappij gaat in Congo in zee met omstreden zakenman George ForrestBrussels Airlines werft 110 man aan voor vluchten op Afrika

Brussels Airlines gaat dit jaar 110 mensen aanwerven. Het extra personeel is nodig omdat deze zomer het netwerk naar Afrika stevig uitgebreid wordt. De maatschappij bevestigt daarnaast in Congo in zee te zullen gaan met de niet onbesproken zakenman George Forrest.ZAVENTEMl Brussels Airlines heeft een leasecontract gesloten met vliegtuigverhuurder ILFC voor een vijfde Airbus 330-200. Dat toestel zal worden gebruikt om meer Afrikaanse bestemmingen vaker te kunnen aanvliegen. De nieuwe bestemmingen liggen in het westen van Afrika: Accra (Ghana), Cotonou (Benin), Ouagadougou (Burkina Faso) en Lomé (Togo).

De vier nieuwe bestemmingen hebben volgens Brussels Airlines een potentieel van 100.000 extra passagiers plus 4.000 ton cargo. Daarnaast wordt ook de frequentie op Abidjan (Ivoorkust) met twee verhoogd tot zes wekelijkse vluchten.Van de 110 jobs zijn er twaalf voorzien voor piloten. Daarnaast komt er 50 man extra cabinepersoneel, 39 jobs in Afrika (verkoop en operationeel), plus 9 operationele jobs op Brussels Airport. De piloten zullen alvast gemakkelijk te vinden zijn. Er reageerden liefst 569 kandidaten op één jobaanbieding.Brussels Airlines bevestigde ook zijn plannen om samen met George Forrest van start te gaan met een nieuwe regionale luchtvaartmaatschappij in Congo, die Korongo zal heten. De nieuwe dochter zou na de zomer uitpakken met binnenlandse vluchten in het Centraal-Afrikaanse land. Korongo’s basis komt er in Lumumbashi. Voor de uitbouw van de lokale infrastructuur zal de ‘terreinkennis’ van de omstreden zakenman George Forrest en diens Forrest Group alvast van pas komen, zo viel te horen op de persconferentie van Brussels Airlines.Beide aangekondigde projecten kosten samen 20 miljoen euro. De uitbreiding van de Afrikaanse bestemmingen zal 10 miljoen euro kosten. Voor Korongo zullen Brussels Airlines en Forrest Group elk 5 miljoen euro investeren.

Brussels Airlines zal 2009 met verlies afsluiten. In 2010 wil het bedrijf opnieuw winst boeken. De officiële cijfers moeten nog naar het bestuur en worden in maart vrijgegeven.Vorig jaar daalde het aantal passagiers met 8,4 procent, volgens de carrier in gelijke tred met Brussels Airport (zie kader). Bovendien werd in 2009 ook de capaciteit verminderd. Vooral de eerste jaarhelft van 2009 was een pak minder. Ook de daling van de inkomsten volgde volgens co-CEO Michel Meyfroidt de trend in de sector. Brussels Airlines moest ook “zwaar investeren” in de toetreding tot Star Alliance. De loadfactor (Europese vluchten plus langeafstandslijnen) kwam in 2009 uit op 63 procent.Brussels Airlines merkt alvast een goede start van 2010. Zo namen de boekingen in de eerste maanden fors toe, zowel bij het Europese als Afrikaanse net. “De laatste zes maanden zie we een groeiende trend. We zitten boven de performantie van de luchthaven”, aldus co-CEO Bernard Gustin. Bovendien groeit het aandeel passagiers in b.flex of business, tegen de markttrend in, aldus Gustin.Brussels Airlines hamerde ook op de “oneerlijke concurrentie” met Ryanair. Het Waals Gewest zou bijvoorbeeld 19 euro per passagier subsidiëren voor de afhandelkosten op Brussels South. “De regels van de concurrentie moeten worden gerespecteerd”, aldus Gustin.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234