Donderdag 29/10/2020

Luchtvaartexpert Luk De Wilde: ‘Yemenia Airways heeft wél goede reputatie’

Yemenia Airways krijgt bakken kritiek over zich heen. Het verongelukte toestel was afgeschreven in Frankrijk, geruchten doen de ronde dat de Europese Commissie van plan zou zijn om de maatschappij op de zwarte lijst te zetten. Luchtvaartspecialist Luk De Wilde relativeert. “Yemenia heeft een goede reputatie. Ze is aangesloten bij de strenge International Air Transport Association.”De Franse minister van Transport Dominique Bussereau meldde de dag na het ongeluk dat het verongelukte vliegtuig al twee jaar geleden afgeschreven was door Frankrijk. “Dit vliegtuig stond onder strikt toezicht”, zei hij. “Het is een toestel dat van het Franse grondgebied verdween nadat we er verschillende fouten aan hadden ontdekt.” Bussereau specifieerde de problemen niet. De Europese Commissaris voor Transport Antonio Tajani bevestigde dat Yemenia Airways sindsdien goed in de gaten werd gehouden. De luchtvaartmaatschappij uit Yemen werd aan 24 onderzoeken onderworpen. “Maar de controles waren allemaal positief”, zei Tajani, dus werd Yemenia niet op de zwarte lijst gezet. De Europese Commissie is wel van plan om Yemenia nog eens op het matje te roepen na het dodelijke ongeluk.De luchtvaartmaatschappij reageerde meteen scherp op de Franse kritiek. “De Franse autoriteiten hadden inderdaad een paar kleine vaststellingen gedaan, maar die hebben we gecorrigeerd”, zegt vicedirecteur Ali Sumairi. Het toestel werd op 2 mei nog helemaal nagekeken door Airbus zelf.Ook uit andere hoek klonk felle kritiek. De vereniging ‘SOS-Voyages aux Comores’ uit Marseille klaagt al langer de onveilige verbindingen naar de Comoren aan. “Er zijn geen veiligheidsgordels, de toiletten zijn verstopt, de opbergvakken voor de handbagage gaan open en de bagage valt op de passagiers. Er zijn helemaal geen veiligheidsvoorzieningen aan boord”, verklaarde een woordvoerder.Luchtvaartspecialist Luk De Wilde hecht weinig geloof aan die kritiek. “Ik volg de maatschappij van ver op. Ze heeft een goede reputatie”, zegt hij. “Ze heeft nog nooit ongelukken met dodelijke slachtoffers gehad, en bovendien is ze aangesloten bij de IATA, de International Air Transport Association. Je moet al heel goede veiligheidsstandaarden voorleggen om daarvan lid te worden én te blijven. Dat de toiletten verstopt zijn, hangt af van het onderhoud dat de firma haar vliegtuigen geeft, maar zonder veiligheidsgordels raak je echt niet door de vele controles die IATA uitvoert. Een kleine hapering in zo’n controle is voldoende om een vliegtuig aan de grond te houden, en dat is bij mijn weten nog nooit gebeurd bij Yemenia.“Ik heb de weersverslagen van die dag nagekeken, en daaruit blijkt dat het vliegtuig moest landen met een stevige staartwind, terwijl vliegtuigen het best landen met tegenwind. De kans is groot dat de weersomstandigheden hen fataal werden.” (SVb)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234