Maandag 26/08/2019

Luchtvaartbedrijven weigeren om lawaaiboetes te betalen

De luchtvaartmaatschappijen op Zaventem betwisten al jaren de boetes. Ze hekelen het feit dat de Brusselse geluidsnormen strenger zijn dan de Vlaamse en federale, terwijl het luchtverkeersleider Belgocontrol is die de vliegroutes bepaalt. "De piloten kunnen de boetes zo niet vermijden. Vergelijk het met een verkeersagent die aan het rood licht zegt dat je mag doorrijden, waarna je toch een verkeersboete krijgt", zegt Koen Gouweloose, directeur van DHL Aviation Benelux en voorzitter van luchtvaartkoepel BATA.

Woordvoerder Baptiste Van Outryve van Thomas Cook Airlines: "Het is onbegrijpelijk dat de luchtvaartsector, een van de belangrijkste werkgevers uit de regio, de dupe is van een situatie waar de Brusselse regering een ander standpunt inneemt dan de federale en Vlaamse regering."

Onder meer European Air Transport (DHL), Jetairfly (TUI) en Thomas Cook Airlines trokken daarom afzonderlijk naar de Raad van State om de boetes nietig te laten verklaren. Maar de Raad van State verwerpt nu hun beroep. De luchtvaartbedrijven moeten de boetes wel degelijk betalen, oordeelt de rechter. Volgens La Dernière Heure heeft de Raad van State ook gelijkaardige arresten uitgesproken voor de ondertussen opgedoekte maatschappijen Sobelair en Virgin Express.

Bij Jetairfly (vroeger TUI Airlines) gaat het om vier boetes uit 2006, voor een totaalbedrag van 406.000 euro. DHL-divisie European Air Transport betwistte twee boetes uit hetzelfde jaar, van in totaal 138.000 euro en 46.000 euro. Bij Thomas Cook Airlines gaat het om een kleine boete van zowat 6.000 euro uit 2010.

Maar er staan grotere bedragen op het spel. De arresten geven het Brussels Gewest juridische munitie om alle achterstallige boetes te innen. De wet is sinds midden 1999 geldig en de luchtvaartsector weigerde systematisch om het gros van de boetes, uitgeschreven door de overheidsdienst Leefmilieu Brussel, te betalen. Er zijn daardoor 10 tot 11 miljoen euro aan administratieve boetes onbetaald.

Gewestminister van Financiën Guy Vanhengel (Open Vld) maakte eerder dit jaar het voornemen bekend om voor een aantal dossiers de dwangbevelprocedure op te starten. Maar de sector houdt voet bij stuk. Gouweloose: "De luchtvaartmaatschappijen gaan de boetes niet betalen. Het is niet de eerste keer dat de Raad van State zich in deze zin uitspreekt. De sector heeft nog een verzoek tot algemene annulatie van alle boetes lopen bij het Grondwettelijk Hof. Een uitspraak wordt verwacht in de komende maanden."

Jetairfly en Thomas Cook Airlines Belgium wilden gisteren niet reageren op hun individueel dossier bij de Raad van State. "Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen wel degelijk nog verdere stappen ondernemen", zegt Van Outryve van Thomas Cook. "Zo zullen wij resoluut naar de beslagrechter blijven stappen en elk beslag betwisten."

De boetekwestie is maar een element in het communautair beladen luchthavendossier. Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) kondigde recent aan vanaf september het aantal vliegroutes vanop Brussels Airport te verminderen en daarbij enkele routes te hertekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden