Woensdag 30/11/2022

Luchtvaartautoriteiten waarschuwen voor 'ernstige' problemen met 777-toestellen

220 Boeings beschouwd als risico

'Als er geen aanpassingen worden doorgevoerd, zijn ernstige ongevallen niet uit te sluiten', stellen de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten in een rapport over motoren van de Boeing 777. Aanleiding van het onderzoek was de crash van zo'n toestel in Heathrow vorig jaar.

Door Lotte Beckers

Brussel l Het probleem ligt bij de motoren. Die blijken te gevoelig voor ijs en kou, zodat de brandstoftoevoer hapert. Daardoor dreigen de motoren gewoon uit te vallen. Ook de alternatieve veiligheidsprocedures deugen niet.

In januari vorig jaar crashte vlucht BA 777 van British Airways tijdens de landing op Heathrow. Als bij wonder raakte slechts 1 van de 152 inzittenden gewond. Bleek dat de motor stilgevallen was door ijsvorming. November jongstleden gebeurde net hetzelfde bij een Boeing 777 van Delta Airlines. De piloten slaagden er toen in de motor op het nippertje weer draaiende te krijgen. Reden genoeg voor het Amerikaanse National Transportation Safety Board (NST) om een onderzoek in te stellen.

Daaruit bleek eerder al dat het probleem ligt aan de motoren die Rolls-Royce ontwerpt voor de Boeing 777. Die zijn onvoldoende bestand tegen ijsvorming tijdens de vlucht, waardoor de brandstoftoevoer hapert. Rolls-Royce en Boeing werden van het probleem op de hoogte gebracht en de motorontwerper werkt nu aan een verbeterd model. In afwachting van die nieuwe motoren, die pas volgend jaar verwacht worden, werden alternatieve procedures uitgetekend. Maar ook die tijdelijke maatregelen worden nu als onveilig beschouwd.

"De huidige maatregelen, die vooral gebaseerd zijn op energiereductie, vermijden mogelijk niet complicaties tijdens cruciale fases", aldus het harde NST-verdict. "Met twee motorproblemen in amper een jaar kunnen we stellen dat er een kans bestaat op een gelijkaardig ongeval het komende jaar, mogelijk met gewonden en doden."

Officieel riskant

De uitspraken van NST brengen tal van luchtvaartmaatschappijen in een lastig parket. Wereldwijd gaat het om 220 toestellen die nu officieel als riskant gelabeld worden. Bovendien groeit het probleem van ijsvorming, daar steeds meer lange afstandsvluchten over de poolgebieden vliegen en dus in koudere lucht vliegen. British Airways bijvoorbeeld heeft 15 toestellen met dat specifieke type motor, en de druk wordt nu wel erg groot op de toestellen aan de grond te houden. In België is dit type niet ingeschreven.

Ook Rolls-Royce en Boeing staan nu onder gigantische druk. Het rapport is zo streng dat de bedrijven een stortvloed van schadevergoedingen mogen verwachten als het toch weer misloopt. Rolls-Royce liet al weten vaart te zetten achter het ontwerp van de nieuwe motor, zonder daar evenwel een deadline op te plakken. "We werken zo nauw mogelijk met de luchtvaartautoriteiten, zodat we zo snel mogelijk de nieuwe motoren op de markt kunnen brengen", aldus het bedrijf in een persmededeling. Boeingwoordvoerder Jim Proulx liet verstaan dat het bedrijf "de aanbeveling bestudeert en zal samenwerken met onze klanten en regulators zoals vereist".

Problemen met de 737

Het is de tweede keer op korte tijd dat de vliegtuigen van Boeing in een slecht daglicht worden gesteld. Eerder raakte in de nasleep van de crash op Schiphol een memo van de vliegtuigconstructeur bekend dat er problemen waren vastgesteld met de hoogtemeter van enkele types van de Boeing 737.

Paniek is echter volstrekt overbodig, menen specialisten. "Mensen hoeven absoluut niet bang te zijn om morgen op zo'n toestel te stappen", meent Christophe Verleye, vicevoorzitter Belgian Cockpit Association (BeCA). Ook vindt hij dat een hetze tegen Boeing onzinnig is. "Misschien moeten we eerder de opleidingen herbekijken, zodat piloten in staat zijn dergelijke incidenten beter op te vangen."

n Een Boeing 777 crashte op 17 januari 2008 in Heathrow, Londen. De motor was tijdens de landing stilgevallen door ijsvorming. Dat probleem blijkt structureel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234