Maandag 14/10/2019

Luchtvaartagentschap: 'Vlieg niet boven Irak en Iran'

Het Europese luchtvaartagentschap EASA heeft een waarschuwing uitgestuurd naar alle maatschappijen die over Irak, Iran en de Kaspische Zee vliegen. De Russische langeafstandsraketten vormen een gevaar voor lijnvliegtuigen.

Het Russische leger voert momenteel zijn oorlog tegen de rebellen in Syrië op. Het land maakte afgelopen week bekend dat het voor het eerst langeafstandsraketten op Syrische doelen had afgevuurd vanuit de Kaspische Zee. Daarbij zouden volgens westerse bronnen ook raketten in Iran zijn neergekomen, maar dat wordt door de Russen ontkend.

Toch stuurt de EASA nu een waarschuwing uit naar haar leden. "Voor de raketten Syrië bereiken, kruisen ze het luchtruim boven de Kaspische Zee, Iran en Irak, waar ook transportroutes liggen voor lijnvliegtuigen", aldus de organisatie met zetel in Keulen.

De luchtvaartmaatschappijen tekenen op basis van de veiligheidsbulletins van EASA hun vliegroutes uit. In het verleden werden bijvoorbeeld bepaalde gebieden boven Irak niet langer overvlogen.

EASA beklemtoonde dat ze dit keer nog geen specifieke aanbevelingen heeft gedaan over wat luchtvaartmaatschappijen zouden moeten doen. Mogelijk komen die aanbevelingen er wel als ze meer informatie heeft over de toestand in de regio.

Volgens de Duitse krant Die Welt zou Air France zijn vliegschema al hebben aangepast. Bij Brussels Airlines is dat niet het geval. "Wij vliegen helemaal niet boven die regio, dus hoeven we onze vliegschema's niet te herzien", vertelde woordvoerster Kim Daenen.

KLM doet het toch

Het Nederlandse KLM zal boven Iran blijven vliegen omdat de maatschappij meent dat de raketten vanwege de hoogte geen gevaar vormen. KLM baseert zich hierbij op de eigen veiligheidsafdeling, die weer uitgaat van deels publieke, deels vertrouwelijke informatie.

Sinds het neerstorten van de vlucht MH17 van Malaysia Airlines boven het oosten van Oekraïne, is de vliegsector meer op zijn hoede bij vluchten boven oorlogsgebied.

In Nederland wordt er één jaar na de ramp echter geklaagd dat er nog steeds geen eenduidig waarschuwingssysteem voor dreiging is tegen de burgerluchtvaart. Het is nog steeds onduidelijk welke instantie verantwoordelijk is voor het informeren van luchtvaartmaatschappijen bij gevaar.

Vandaag presenteert de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid haar rapport over de oorzaak van de ramp en geeft antwoord op de vraag: hoe wordt bepaald welke vliegroutes veilig zijn? Verwacht wordt dat er ernstige hiaten in het waarschuwingssysteem zullen zijn.

Direct na de ramp bleek hoe gebrekkig die informatievoorziening er is. KLM bleef in tegenstelling tot bijvoorbeeld British Airways over Oost-Oekraïne vliegen, ondanks waarschuwende signalen van de NAVO. Bovendien bleek niemand in Nederland te weten wie luchtvaartmaatschappijen moet inlichten voor gevaar. Daarom maken de vliegmaatschappijen tot nog toe hun eigen afwegingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234