Donderdag 22/04/2021

Luchtvaart

Luchtvaart sjoemelt met vluchttijden om claims bij vertraging te voorkomen

Reizigers op Brussels Airport. Beeld Photo News
Reizigers op Brussels Airport.Beeld Photo News

Luchtvaartmaatschappijen rekken de verwachte duur van een vlucht om claims van reizigers te voorkomen als ze hun bestemming te laat bereiken. Dat stelt de Britse consumentenorganisatie Which na onderzoek. Daaruit blijkt dat in 60 procent van de vluchten de verwachte reisduur een handvol minuten tot ruim een half uur langer is dan tien jaar geleden.

Van de 125 vluchten die Which tegen het licht hield duurden er 76 langer dan in 2008. De consumentenorganisatie schrijft de langere vluchtduur toe aan een fenomeen dat ‘padding’ wordt genoemd. Daarbij wordt vertraging bij het reisschema ingecalculeerd.

Die ‘vulling’ heeft als voordeel dat vliegtuigen vaker op tijd arriveren, en dat piloten soms melden dat ze een vertraging ‘gaan inlopen’. Op tijd betekent in de luchtvaartsector binnen een kwartier na de verwachte aankomsttijd. Het resultaat is een hoger punctualiteitscijfer, dat bijvoorbeeld in de VS door een onafhankelijke toezichthouder wordt vastgesteld. Zo’n hoge score is gunstig voor het imago van een luchtvaartmaatschappij.

Een nadeel, stelt Which, is dat reizigers langer met hun duimen zitten te draaien aan boord van een vliegtuig, omdat ze moeten wachten tot hun gate vrijkomt. Vliegbedrijven kunnen zich deze praktijk veroorloven omdat consumenten vooral kijken naar de prijs van de vliegticket, niet naar wie het snelst van A naar B vliegt.

Drukker luchtruim

Volgens luchtvaartmaatschappijen zijn er verschillende verklaringen voor de langere vluchtduur. Zo wordt er langzamer gevlogen om brandstof te besparen. British Airways noemt het drukkere luchtruim in Europa als factor. Omdat de grote luchthavens het afgelopen decennium fors hebben uitgebreid doen toestellen er ook langer over om naar een startbaan of gate te taxiën.

In sommige gevallen moeten vliegtuigen een omweg nemen om oorlogsgebieden te vermijden. Dat is onder meer het geval met vluchten vanuit Europa naar het Verre Oosten, die niet langer over Oekraïne vliegen nadat daar in 2014 vlucht MH-17 was neergehaald.

Deskundigen stellen dat deze argumenten niet kunnen verklaren waarom sommige vluchten tot 35 minuten langer duren dan tien jaar terug. Elke minuut die een vlucht langer duurt kost de luchtvaartmaatschappijen geld, omdat ze bemanningen meer moeten betalen en omdat ze meer vliegtuigen en meer gates nodig hebben om hetzelfde aantal vluchten uit te voeren. Een minuut toevoegen aan elke vlucht kost United Airlines, mondiaal de nummer 3, ruim 10 miljoen dollar (8,6 miljoen euro) per jaar.

Toch kunnen die extra uitgaven goedkoper uitpakken dan het alternatief. Reizigers in de Europese Unie kunnen tot 600 euro claimen als hun vertraging uitloopt tot drie uur of langer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234