Vrijdag 27/01/2023

Brussels Airport

Luchthavenbonden halen belangrijkste eis binnen: iedereen wordt gecontroleerd in tentjes

null Beeld © Photo News
Beeld © Photo News

Iedereen die de vertrekhal van Zaventem binnengaat, moet straks eerst door een metaaldetector en elke koffer moet door een scanner. In de onderhandelingen over de veiligheid op de nationale luchthaven hebben de vakbonden het pleit gewonnen.

REMY AMKREUTZ EN SARA VANDEKERCKHOVE

Vandaag gaat niet meer lukken, maar morgen kunnen normaal opnieuw vliegtuigen landen en vertrekken op Brussels Airport. Na enkele dagen vol zware onderhandelingen hebben de politievakbonden en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) gisterenavond laat een akkoord bereikt. Jambon gaf vanuit de Amerikaanse hoofdstad Washington DC, waar hij verbleef voor een top over nucleaire veiligheid, zijn fiat aan het akkoord.

De minister was daarbij blijkbaar bereid tot grote toegevingen. Dagenlang werd geen akkoord gevonden, waarna de bonden gisterenochtend actie voerden en een gesprek aanknoopten met Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. Eerder hadden zowel experten als politici duidelijk gezegd dat een systematische screening van alle passagiers buiten het luchthavengebouw onmogelijk was. Zoiets zou niet alleen voor te lange wachtrijen zorgen, ook de dreiging van een aanslag verminderde er niet door. Het probleem werd op die manier enkel verplaatst naar buiten de gebouwen van Brussels Airport.

Toch is het net dat wat de verschillende partijen nu zijn overeengekomen. Buiten de vertrekhal komen er tenten, waarin passagiers in vier rijen gecontroleerd zullen worden. Passagiers moeten door de metaaldetector, bagage gaat door de scanner en reis- en identiteitsdocumenten worden er gecontroleerd.

Op de wegen naar de luchthaven komen checkpoints waar militairen en politieagenten verdachte auto's kunnen selecteren om te controleren. Dat zal gebeuren met behulp van nummerplaatherkenning. In de vertrekhal zelf zullen zwaar bewapende militairen en politieagenten staan die een oogje in het zeil houden. Passagiers zullen vervolgens kunnen inchecken en moeten daarna opnieuw alle controles doorlopen. Ook alle luchthavenpersoneel zal grondig gescreend worden.

Een vijfde van de capaciteit

"Het belangrijkste is dat we op deze manier de veiligheid kunnen verzekeren van die mensen die er werken", zegt Jan Adam (ACV Politie), "en van de passagiers." Hij is naar eigen zeggen blij dat de vier vakbonden een "compromis" hebben kunnen bereiken met de overheid. Oorspronkelijk wilden de bonden dat alle wagens buiten gecontroleerd zouden worden, maar dat is dus niet het geval. Anderzijds kan niemand ontkennen dat de bonden met die systematische controles buiten het gebouw hun slag hebben thuis gehaald.

Of die extra controles buiten geen enorme flessenhals zullen creëren? "Ik denk het niet", zegt Adam. "Wij zullen er alles aan doen om een vlotte doorgang te verzekeren. Hoe laat de passagiers best naar de luchthaven komen? Het normale uur, zou ik denken. Of ja, nu u het vraagt, misschien dat ze toch beter een beetje vroeger komen."

Het akkoord komt er na grote politieke druk. Niet alleen dreigde nieuwe imagoschade voor ons land - zo hadden internationale media eerder gemeld dat Brussels Airport vandaag al zou heropenen - maar ook de economische schade zou blijven oplopen. Toch houdt het compromis geen terugkeer in naar de oude toestand. Zaventem zal opnieuw passagiersvluchten verwelkomen, zij het aan een vijfde van de normale capaciteit. Dit betekent dat per uur 800 passagiers, die zullen inchecken in een tijdelijke vertrekhal, kunnen vertrekken. Normaliter verwerkt de luchthaven er dus 4.000 per uur.

Jambon en bonden tevreden

De bonden van de luchtvaartpolitie kregen ook toegezegd dat er tot 2 miljoen euro wordt uitgetrokken voor materieel. Het gaat dan om wapens en voertuigen. De precieze oplijsting van de noden zou tegen 13 april gebeuren. Eerder was er ook al toegezegd dat er 200 bijkomende agenten aangeworven worden.

Minister Jambon reageert, via zijn woordvoerder, tevreden op het akkoord. Hij dankt de vakbonden voor hun constructieve houding. "Het belangrijkste is dat een compromis is bereikt", zegt Olivier Van Raemdonck. "We moeten niet kijken naar wie het meest heeft moeten inleveren, al komt er wel geen systematische controle van alle voertuigen. Dat was voor ons het knelpunt, omdat het onhaalbaar zou zijn om alle voertuigen te controleren."

Opvallend, want eerder stelden nochtans verschillende ministers dat ook een systematische controle van alle personen buiten de vertrekhal praktisch onmogelijk zou zijn. Dat zal nu dus toch gebeuren. "We hebben gezocht naar een combinatie van haalbaarheid en veiligheid", zegt Van Raemdonck. "We mogen ook niet denken dat achter elke boom gevaar schuilt. Wel denken we dat we nu het best mogelijke systeem gevonden hebben."

Hoe verloopt controle?

1. Bij aankomst controleren agenten of uw wagen geseind staat.

2. Via een S-bocht komen alle auto's op één rijstrook terecht.

3. Bij checkpoints kan u aan de kant worden gezet.

4. Bij het tonen van een identiteitsbewijs en ticket loopt u een eerste tent binnen. Daar gaat u door een metaaldetector, de bagage door een X-raymachine.

5. U loopt een tweede tent binnen, met automatische check-ins en ticketbalies.

6. Inchecken en bagage afgeven.

7. Controle van uw handbagage. Na een eventuele paspoortcontrole gaat het naar pier A of B.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234