Woensdag 14/04/2021

Update

Luchthaven Charleroi vier uur dicht door gebrek aan verkeersleiders

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Op de luchthaven van Charleroi zijn omstreeks 11.30 uur de activiteiten hervat. Door een tekort aan luchtverkeersleiders konden op de luchthaven vier uur lang geen vliegtuigen landen of opstijgen. Ook in de luchthaven van Luik waren problemen door het tekort.

Er werden uiteindelijk drie vertrekkende vluchten geannuleerd (naar Athene, Praag en Boekarest); twee aankomende vluchten werden omgeleid (naar Maastricht en Rijsel). De andere vluchten die in die vier uur gepland waren, werden verschoven.

Door ziektes van luchtverkeersleiders kon de verkeerstoren op Charleroi niet met de benodigde twee luchtverkeersleiders bemand worden. Er was er maar eentje beschikbaar. Belgocontrol slaagde er niet in het gat op te vullen met andere luchtverkeersleiders.

Het ging niet om een protestactie. "Er zijn momenteel veel zieken en die kunnen niet worden opgevangen door andere collega's", zegt Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene aan VRT.

Brussels South Charleroi Airport werkt samen met de luchtvaartmaatschappijen om de hinder voor passagiers zoveel mogelijk te beperken. De maatschappijen proberen hun vluchten te verplaatsen naar voor of na de sluiting. Op de website van de luchthaven is een reeks vluchten vertraagd; er is ook een tweetal aankomende vluchten omgeleid (naar Maastricht en Rijsel).

De luchthaven raadt passagiers aan om de website van hun luchtvaartmaatschappij te controleren.

De controletoren van Belgocontrol. Beeld BELGA
De controletoren van Belgocontrol.Beeld BELGA
null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Problemen in Luik

Niet alleen op de luchthaven van Charleroi, maar ook in Luik kampt luchtverkeersleider Belgocontrol met problemen om de verkeerstoren de klok rond te bemannen. Gedurende drie periodes (in totaal bijna 6 uur) kunnen er vandaag in Luik geen vliegtuigen landen of opstijgen, zo staat op de website van de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol.

De personeelstekorten in de kleinere luchthaven Luik leiden tot minder operationele problemen dan in Charleroi. Er zijn immers minder vluchten gepland. Belgocontrol probeert ervoor te zorgen dat er voldoende bezetting is op de drukkere momenten in Luik, zoals 's nachts wanneer cargomaatschappij TNT heel actief is.

Dominique Dehaene, de woordvoerder van Belgocontrol, spreekt van een samenloop van omstandigheden in Charleroi en Luik. "Er is een aantal langdurig zieken, aangevuld met enkele mensen die op korte termijn ziek vielen. Tot nu toe hebben we dergelijke problemen altijd kunnen opvangen, maar deze keer zijn we er niet in geslaagd de gaten op te vullen."

Dehaene wijst erop dat luchtverkeersleiders niet zomaar op elke luchthaven aan de slag kunnen. Ze hebben daarvoor een specifieke licentie nodig.

Op korte termijn zal Belgocontrol er alles aan doen om vervanging te vinden. "We zullen bijvoorbeeld opleidingen stopzetten, zodat we zoveel mogelijk mensen operationeel kunnen inzetten", aldus Dehaene. Op langere termijn moet er beterschap komen dankzij aanwervingen. De luchtverkeersleider nam vorig jaar, voor het eerst in jaren, aspirant-luchtverkeersleiders aan. Een tiental startte de opleiding, die twee jaar duurt. Tegen 2017 wil Belgocontrol nog eens 30 aspirant-luchtverkeersleiders aanwerven, zo staat in het sociaal akkoord dat vorige week werd bereikt (met één vakbond). Belgocontrol wacht op goedkeuring van de regering voor dat akkoord.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234