Zondag 19/01/2020

Love bites

De man die als de uniekste regisseur van de VS zou kunnen doorgaan brengt een meervoudig speelbare, maar ook voorspelbare variatie op de liefde tussen mens en technologie.

Voorspelbaar. Het is te makkelijk om het adjectief (weer eens) naar een film te gooien. Vergeleken met het bulk van Amerikaanse films is Jonzes film natuurlijk allesbehalve voorspelbaar. Hij hoort niet thuis in de bioscoop, maar op een billboard, op tientallen OLED-tv's achter een uitstalraam, en uiteraard op elke smartphone, elke toekomstige vorm van visueel gesofisticeerde smartware die de smartass van morgen zal ver(d)rukken. Deze liefdesfantasie voor de wereld van het solitaire, solipsistisch sociale BYOD(Bring Your Own Device)-mensenkind is echter ook een luisterfilm, haast als een kinderboek geheel innemend en ontroerend. Elke film van Jonze is er een van een kind, en dat maakt elke film wellicht honderd procent uniek. En lichtjes vervelend.

Joaquin Phoenix - snor boven de hazenlip, schrik en somberheid bij de eeuwige verwondering - speelt Theodore Twombly, een door de nakende scheiding van zijn grote liefde verteerde eenzaat die zijn ziel legt in een handel van brieven in schoonschrift, maar ze ook kwijtspeelt aan 's werelds eerste AI-OS (artificial intelligent operating system). Het systeem luistert naar de weinig opwindende naam OS1, en het is volgens de slome ad "not just an operating system", maar "a consciousness". Voor Theodore is Samantha, zoals zij heet, vooral de stem van een vrouw die hem helemaal bekoort (Scarlett Johansson). In ruil voor zijn onafgebroken aandacht schenkt Samantha hem haar liefde en buitengewone evolutie.

Arty-farty

Jonze - let op zijn cameo onder de naam Adam Spiegel als de stem van een alienkind - schept samen met cameraman Hoyte van Hoytema en Arcade Fires score heel zelfbewust een van primaire kleuren ontdane wereld die nooit sciencefiction wordt. Een toekomst waarin de mens toch even moet nadenken over autonomie en automaat, intimiteit en humaniteit, en andere lichtjes vervelende zaken. De Oscar voor Best Original Screenplay is 'verdiend' met duffe beschouwingen als: "Sometimes I think I have felt everything I'm ever gonna feel. And from here on out, I'm not gonna feel anything new. Just lesser versions of what I've already felt." Over extra's op de schijf is ons niets bekend, maar de Benelux skipt wellicht de curieuze, arty-farty making-of The Untitled Rick Howard Project. Voor het overige: heb uw OS lief als uzelf. U doet het al jaren.

Her

DRAMA
Regie: Spike Jonze

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234