Zondag 23/02/2020

'Louis Paul Boon-jaar verdient meer subsidies'

De Culturele Centrale van het ABVV en de Louis Paul Boonkring, die beide enkele activiteiten hebben opgezet naar aanleiding van het L.P. Boon-jaar, zijn misnoegd over de plannen van minister van Cultuur Luc Martens (CVP) om de evenementen van de Gezelle-steden - uit Martens' eigen West-Vlaanderen - meer subsidies te verlenen dan de Boon-herdenkingen. De huidige beoordelingscommissie letteren vindt, op basis van de ingediende dossiers, eveneens dat Boon meer verdient.

Een 'necrofiele concurrentiestrijd', zo noemde onlangs een voormalig lid van de adviescommissie letteren in een lezersbrief de subsidiediscussie. Aan de ene kant is er de herdenking van de honderdste sterfdag van dichter Guido Gezelle door de West-Vlaamse steden Kortrijk, Roeselare en Brugge. De twintigste verjaardag van Boons overlijden wordt luister bijgezet met evenementen van de stad Aalst en het Dirk Martens Comitee, maar ook de Culturele Centrale van het ABVV en de Louis Paul Boonkring uit Brussel. In de loop van vorig jaar besliste de Vlaamse overheid 9 miljoen frank extra vrij te maken voor de herdenking van beide auteurs: 6,3 miljoen voor Gezelle, 2,7 miljoen voor Boon. Die verdeling, waarvan de sleutel naar voren zou zijn geschoven door de vorige adviescommissie, gebeurde op basis van de toen ter tafel liggende, voorlopige dossiers. Intussen zijn bepaalde projecten afgevallen en andere zijn erbij gekomen.

Gezelle-fans zullen aanvoeren dat de honderdste verjaardag van het overlijden van Gezelle toch wel zwaarder weegt dan de twintigste van Boon. Over vijf jaar kunnen er voor Boon weer activiteiten worden opgezet, luidt de redenering aan die kant. Dat Gezelle in het katholieke kamp thuishoort en in de provincie van de minister, terwijl Aalstenaar Boon door het socialistische kamp werd en wordt gekoesterd, verhevigt de discussies enigszins.

Voorlopig ligt de precieze subsidieverdeling echter nog niet vast. De samenstelling van de beoordelingscommissie letteren is na de oprichting van de Raad voor Cultuur gewijzigd. De huidige commissie vindt op basis van de inhoud van de dossiers die intussen zijn ingediend, dat 'het Boon-kamp' meer subsidies verdient. Het Dirk Martens Comitee zou voor de tentoonstelling Fabrieksstad of de spoken van L.P. Boon minstens 4 miljoen moeten krijgen. Voorzitter Hendrik Van Gorp bevestigt dat een meerderheid van de commissie niet akkoord gaat met de verdeling. "Ik vind het wel spijtig dat er nu allerlei machinaties worden vermoed. Voor de commissie ging het niet om een wedstrijd tussen de beide auteurs."

Het advies, dat nog wordt aangevuld met een beoordeling van de administratie, heeft de minister voorlopig nog niet bereikt, zo luidt het op zijn kabinet. "Wanneer wordt beslist, is dan ook nog niet bekend, al beseffen we dat het niet te lang meer mag duren, aangezien het intussen 1999 is geworden. Maar het is lang niet zeker dat Martens de beslissing al zal hebben genomen wanneer hij volgende maandag speecht op de voorstelling van het Gezelle-jaar in Roeselare."

De Louis Paul Boonkring en de Culturele Centrale vermeden gisteren ideologische tegenstellingen uit te spelen. "Wat Martens vandaag doet, is opnieuw Vlaanderens grootste schrijver miskennen", luidt hun belangrijkste kritiek. Ze vinden dat er van de overheid te weinig stimulansen zijn uitgegaan om het oeuvre van Louis Paul Boon te actualiseren. "Er bestaat nog een onuitgegeven novelle van Boon over zijn kampeeravonturen in de Ardennen in de jaren '30. Er zou geld kunnen worden vrijgemaakt om die te onderzoeken. Of waarom alsnog geen project in het onderwijs opzetten rond bijvoorbeeld De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat, een Dutroux-verhaal avant la lettre?" Martens' woordvoerster repliceert: "Je kan vanzelfsprekend de vraag stellen of zulke initiatieven van de minister moeten komen. Die kunnen toch beter uit de culturele sector zelf komen?"

De Culturele Centrale zelf organiseert op verschillende plekken een verkoopstentoonstelling met origineel grafisch werk van Boon, en koppelt daar een wedstrijd aan van tekeningen bij citaten van de schrijver. Verder kreeg ze de toelating van de familie Boon om de kleurkrijttekening Eerste studie over de angst, die Boon tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte, te reproduceren. Ze is ook betrokken bij de heruitgave van de haast onvindbaar geworden tekst Brussel, een oerwoud, een reportage die Boon in 1946 voor De Rode Vaan maakte. Die tekst was ook een van de inspiratiebronnen voor de 'omgekeerde treinreis' van de Louis Paul Boonkring op zondag 28 februari. Tijdens een trip tussen Brussel-Zuid en Aalst en aangekomen in dat station, zullen schrijvers proberen te antwoorden op de vraag hoe Boon vandaag zou schrijven, en wat engagement nu nog betekent. Op een Boon-website, raadpleegbaar vanaf 31 januari, worden alle activiteiten in het kader van het Boon-jaar gebundeld.

Anne Brumagne

Info bij de Culturele Centrale 02/289.01.72 en bij de LP Boonkring 02/511.01.07 (week) en 02/649.35.87 (avond en weekend). Website http://vlaams.abvv.be/cc/boon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234