Lotus Bakeries koopt Amerikaanse dochter helemaal op
Lotus Bakeries wordt voor 100 procent eigenaar van zijn Amerikaanse dochter Corona-Lotus Inc. De koekjesbakker koopt daarvoor zijn joint venture-partner The Gourmet Center uit. Dat meldt Lotus Bakeries in een persbericht.
Postorderbedrijf voor speculoos
The Gourmet Center, een Amerikaans bedrijf dat voedingswaren en dranken levert aan de luchtvaartsector, begon in het midden van de jaren '80 Lotus-speculoos te verkopen aan luchtvaartmaatschappijen in de VS. De toenemende vraag naar Lotus-speculoos leidde tot de oprichting van een postorderbedrijf.
Cataloogverkoop
In 1990 werd Corona-Lotus Inc opgericht als een 50/50 joint venture tussen The Gourmet Center en Lotus Bakeries. Hoewel cataloogverkoop de belangrijkste activiteit was, werd enkele jaren geleden ook gestart met de verkoop van Lotus-speculoos aan de Amerikaanse retailmarkt. Dit gebeurt onder de merknaam Biscoff. Corona-Lotus Inc realiseerde in 2007 een omzet van 7,35 miljoen dollar en een bedrijfswinst voor wisselkoersverschillen van 20 procent op omzet. Voor 2008 verwacht Corona-Lotus Inc een interne groei te realiseren van ongeveer 20 procent.
Ongeveer 7 miljoen dollar
Lotus Bakeries geeft geen concrete overnameprijs. Het bedrijf zegt wel dat de transactie Corona-Lotus waardeert op ongeveer 8 keer de verwachte bedrijfswinst (voor wisselkoersresultaten) van 2008. Een kleine berekening geeft een onvernamebedrag van ongeveer 7 miljoen dollar.
Annas Pepparkakor
Lotus Bakeries nam vorige maand ook al de Zweedse kruidenkoekbakker Annas Pepparkakor over. Noord-Amerika is voor Annas de grootste markt, goed voor een jaaromzet van 9 miljoen dollar. Het is de bedoeling om vanaf midden 2009 de Amerikaanse activiteiten van Annas en Corona-Lotus Inc te integreren. The Gourmet Center zal verder exclusief Lotus-speculoos verkopen aan luchtvaartmaatschappijen. Lotus Bakeries en The Gourmet Center hebben hierover een langetermijnakkoord gesloten. (belga/adb)