Maandag 18/10/2021

Lottoploeg krijgt licentie voor WorldTour

De Belgische Lottoploeg heeft gisteren van de UCI de WorldTour licentie gekregen waar ze sinds een maand zat op te wachten. De WorldTour-licentie verzekert de teams van automatische deelname aan de WorldTour wedstrijden en aan de drie grote rondes.

De verlenging van de licentie van Lotto leek eerst op een formaliteit. Andre Greipel is de renner met de meeste overwinningen van het voorbije seizoen en Jurgen Van den Broeck eindigde vierde in de Tour. Maar een maand geleden werd de aanvraag van Lotto niet weerhouden. De Belgische ploeg had haar administratie niet op orde en moest vervolgens bij de verantwoordelijke commissie ook tekst en uitleg gaan verschaffen in Genève.

"De zitting duurde maar tien minuten en bovendien leek het of de commissieleden hun huiswerk niet goed hadden gemaakt", zei Marc Sergeant die weigerde om zich zorgen te maken over het verlengen van de licentie.

Ook Saxo haalt WorldTour

Die verlenging kwam gisteren. Lotto kreeg de licentie, net als het Nederlandse Argos en het Deense Saxo. Argos dankt de licentie aan de overwinningen van sprinters Kittel en Degenkolb. Saxo is de ploeg van Alberto Contador. Die werd geschorst voor gebruik van clenbuterol in de Tour van 2010. Contador begon in augustus weer te koersen, won de Ronde van Spanje, maar kan als gevolg van zijn schorsing de komende twee jaar geen UCI-punten verzamelen. Dat maakte dat Saxo op de twintigste plaats stond in de ranking van de teams. De UCI gaf de ploeg van Contador toch een licentie.

Het Russische Katusha valt uit uit de boot. Dat is opmerkelijk. Katusha is de ploeg van Joaquin Rodriguez, die eindwinnaar werd in de individuele WorldTour-klassering. Katusha is ook de ploeg van de Russische energiebaas Igor Makarov. Van Makarov wordt gezegd dat hij zich in 2013 kandidaat stelt voor het voorzitterschap van de UCI.

Vreemd was dat die wielerbond de Baskische formatie Euskaltel-Euskadi wel een definitieve licentie voor de World Tour verschafte. Maar hoe de renners komend seizoen naar de wedstrijden worden vervoerd, is de vraag.

Euskaltel verkoopt bussen

De ploeg kampt met grote financiële problemen en moet de teambussen verkopen om de salarissen voor de maanden november en december te kunnen betalen. De stichting Euskadi komt in totaal een bedrag van 857.000 euro tekort. De bussen worden geschat op een waarde van 918.000 euro.

"De lucht ziet er pikzwart uit voor ons. Dit zijn de zwaarste problemen waar we ooit voor gesteld zijn", vertelde Euskadi-manager Miguel Madariaga. "Ik zie de verkoop van de bussen als de enige oplossing."

Door de economische crisis in Spanje betaalde de Baskische politiek zo'n 1,3 miljoen euro minder aan sponsorgeld aan de ploeg dan oorspronkelijk was afgesproken. De ploeg moest door de stichting Euskadi worden verkocht om verzekerd te zijn van het voortbestaan. Voor volgend seizoen wordt een nieuwe organisatiestructuur gebouwd, die is losgekoppeld van de stichting. Euskaltel is de nieuwe eigenaar, maar ziet niet de noodzaak van het overnemen van de bussen. Daardoor zit Madariaga nu in een lastig parket.

De oude filosofie van het team werd al eerder overboord gegooid. Lange tijd waren alle renners uit Baskenland welkom in de ploeg, en werd alleen voor Samuel Sanchez een uitzondering gemaakt. Voor 2013 zijn nu al acht buitenlanders aangetrokken, van Grieken tot Marokkanen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234