Donderdag 24/09/2020

Interview

Lost On You: Laura Pergolizzi treedt uit de schaduw

Laura Pergolizzi.Beeld Daniel Cohen

Al jaren schrijft singer-songwriter Laura Pergolizzi (36) hit na hit, maar altijd voor anderen, zoals Rihanna. Toen ze in 2014 werd getroffen door 'een ramp in etappes', schreef ze eindelijk haar eigen doorbraaknummer: 'Lost On You'.

Laura Pergolizzi alias LP, een New Yorkse zangeres (36) met een stem die kan galmen als de klokken van een gotische kathedraal, zag in 2014 haar leven in elkaar storten. En als ze over die fase van existentiële laagconjunctuur moet vertellen, op een tweezitter in de kruipruimten onder de Amsterdamse Paradiso, zet ze eerst haar pilotenzonnebril af. Dan vouwt ze haar handen in haar schoot en staart degene die impertinente vragen stelt aan met dat ene oog dat nog door het gordijn van krullenchaos heen kan kijken.

"Het was een ramp in etappes", zegt ze dan bedachtzaam (en bedachtzaam zijn is voor Laura Pergolizzi erg bijzonder, want ze is een vrouw die vooral graag en hard lacht, gekke stemmetjes opzet en iemand bij een eerste kennismaking al hartelijk tegen zich aan drukt). "Mij overkwam een gefaseerd ongeluk, en dat zag ik pas toen ik alle losse onderdelen achter elkaar had gezet en versneld afspeelde, als in een timelapse."

Eerst de liefde: "De relatie met mijn vriendin was uit elkaar aan het vallen, maar op een heel raadselachtige manier. Eerst werd ze afstandelijk. Ik begreep niet waarom. Daarna was ze soms een paar dagen achter elkaar weg zonder dat ik wist waar ze uithing. En ik dacht: hmm."

Dan de zaken: "Ik merkte aan steeds meer kleine dingen dat de platenmaatschappij waarvoor ik een nieuw album aan het opnemen was, geen vertrouwen meer in me had. Er werden links en rechts personen ontslagen - nét de mensen met wie ik altijd goed contact had. De medewerkers die ervoor in de plaats kwamen, gaven mij een onbestemd gevoel. Ik moest om de tafel met nieuwe platenmaatschappijmensen, en die zeiden: 'Wat jij doet is te gek, Laura', terwijl ze dwars door me heen keken. Van die enge, lege blikken. Ze waren me al aan het wegdenken. Toen kwam er nog iemand naar de studio om naar mijn nieuwe nummers te luisteren, en die zei: 'Ja, leuk wel.' En ik wist het. Dag Laura. Dit was het. Het is klaar met je. Ik had vanaf 2000 al heel wat platenmaatschappijen versleten en nu werd ik ook hier afgevoerd."

Laura Pergolizzi gefotografeerd op dinsdag 18 april 2017 in Paradiso, Amsterdam.Beeld Daniel Cohen

En toch wordt dit geen droevig verhaal. Dit verhaal gaat namelijk over een liedje dat alles veranderde. Over LP's 'Lost On You', dat van de aanmodderende zangeres ineens een gróte en geliefde zangeres maakte, die nu met dat liedje de wereld veroverd en uitverkochte popzalen bespeelt, van Rusland tot Australië en van het Parijse concertgebouw Salle Pleyel tot een overladen Paradiso. "Leuk om in Amsterdam te zijn", zegt Pergollizi. "Ik zit in een prachtig hotel dat uitkijkt op Bob's Youth Hostel. Daar sliep ik altijd, als 20-jarige toerist. Ineens is inderdaad alles anders, dat dacht ik vanmorgen nog."

Terug naar 2014, naar de schrijftafel. "Oké", zegt Pergolizzi. "Als ik het voor je moet uittekenen... mijn overlevingsmechanisme kwam in werking. Ik dacht: weet je wat jij moet doen, Laura? Je moet al die ellende met platendeals vergeten. Je gaat de wereld toch niet meer veroveren. Maar dat is niet erg, want je bent een prima liedschrijver. Je hebt de afgelopen jaren tientallen liedjes geschreven die zijn uitgevoerd en gekocht door anderen, van Rihanna tot de Backstreet Boys. Hé, je hebt een nummer geschreven voor Rihanna! Zo hopeloos ben je niet! Dus je gaat nu, helemaal vrij, een paar pure en eerlijke liedjes schrijven over het feit dat je je kut voelt. Voor niemand, maar gewoon voor jezelf."

Ze pakte er haar trouwste instrument bij. De ukelele. "Jazeker, de ukelele. Omdat dat kleine en bescheiden instrument nu eenmaal goed bij mijn nogal grote stem past. Het is gewoon een mooie artistieke tegenstelling. De ukelele trekt liedjes uit me, als een hand die in mijn ziel grijpt en er songs uit schraapt. En nog een voordeel van de ukelele: als je als singer-songwriter een kamer binnenkomt met een enorme gitaar, zoekt iedereen gelijk dekking. Zo van: daar heb je haar weer met haar gitaar. Een ukelele rommel je ongemerkt mee naar binnen, onder je arm. Dan ga je ineens spelen en iedereen blijft zitten. Twee akkoorden, meer heb ik vaak niet nodig."

En dan graag een paar rake zinnen. Laura Pergolizzi noteerde:

When you get older, plainer, saner

When you remember all the danger we came from

Burning like embers, falling, tender

Long before the days of no surrender

Years ago and well you know

En het refrein, waarin kennelijk een universeel herkenbaar levensgevoel gevat zit dat iedereen weleens heeft ervaren, maar niemand zo goed kan verwoorden:

Let's raise a glass or two

To all the things I lost on you

Tell me are they lost on you?

Een kwestie van spelen met woorden, zegt LP. "Lost on you betekent dat jij iets niet hebt begrepen: is that lost on you? Maar het kan ook staan voor verspilde tijd en energie. En je zegt eigenlijk ook dat je zelf lost bent, in verwarring."

De ware liedschrijfkunst. En die pikte Pergolizzi op van wie anders dan Paul Simon. "Ik deed mee aan een eerbetoon voor Paul Simon in Carnegie Hall in New York. Ik zou Slip Slidin' Away doen. En als ik in iemands werk duik, dan graaf ik mezelf ook in. Ik leerde van Paul Simon dat een liedje over de liefde ook echt moet gaan over de liefde, over de complicaties van lange relaties. Over liefde die heel geleidelijk overgaat in haat en dan weer liefde wordt. Dat is interessanter dan die stomme kalverliefdesliedjes van: ik had een vriendin en toen ging het uit, maar nu ga ik met iemand anders en de zon schijnt en nu gaan we seks hebben."

Zo dus ontstond 'Lost On You', en nog een handvol goudeerlijke liedjes die retro lijken maar het toch net niet zijn. En Pergolizzi tekende maar weer eens bij een nieuwe platenmaatschappij. Die vond 'Lost on You' best leuk, maar ook niet meer dan dat. "Ik dacht zelf ook niet bepaald dat ik nu dat ene doorbraakliedje had geschreven waar ik al mijn hele leven op had gewacht. 'Lost On You' werd niet als single uitgebracht. Het was er gewoon. Het stond online, werd opgepikt door een enkel muziekblog in de Verenigde Staten en dat was het."

En toen kreeg Pergolizzi een bericht, "op Instagram nota bene". Uit Griekenland. 'Daar had iemand 'Lost On You' gehoord en dacht dat het liedje het leuk zou doen in Griekenland. Hij vroeg om een licentie om het daar uit te brengen, want zo gaat dat dan. Ik dacht: prima joh, ga je gang. Na een paar weken belde mijn manager. Hij zei: wist je al dat Lost On You een hit aan het worden is in Griekenland? Ik: Get out of here!"

'Lost On You' groeide uit van een rollende sneeuwbal tot een lawine. "Eerst volgde Italië. Daar wilden ze er ook een clip bij, dus die gingen we maken. Een clip waarin ik inderdaad een meisje zoen - dat is trouwens mijn nieuwe vriendin en dus een fuck you naar mijn oude vriendin. Best controversieel in Amerika, maar tegen mensen die er moeite mee hebben, zeg ik altijd: kijk naar wat er op tv komt en op YouTube staat! In clips liggen mannen en vrouwen op elkaar te bonken, letterlijk. Naakt! Ik zoen een meisje, met mijn kleren aan. Dus come on!"

Laura Pergolizzi.Beeld Daniel Cohen

Daarna volgden Polen, Rusland en Nederland. 'Lost On You' werd de afgelopen maanden een wereldwijde hit die niet meer van de radio te branden is. En LP kon niet anders dan achter haar hit aan reizen, nu dan toch als de ster die de wereld heeft veroverd. 'En weet je wat ik nu denk? Leuk, een hit. Die geeft me de middelen om toch weer door te gaan met mijn schrijverschap. En het allermooiste: het was het nummer dat ik alleen voor mezelf schreef, zonder ambities of gedachten aan succes of wat dan ook.'

Dat ze en passant, en vooral dankzij haar weinig verhullende videoclips, is uitgegroeid tot vaandeldraagster van de internationale gay-gemeenschap, vindt ze niet bezwaarlijk. "Wat er nu op sociaal en politiek gebied gebeurt in Amerika, onder die baviaan Trump, is verschrikkelijk. Ik zou me al onveilig voelen als hij de conciërge was van mijn flatgebouw, dus kun je nagaan. Maar hij heeft iets aan het licht gebracht in de Verenigde Staten. Hij laat het land nu zien als intolerant en tot op het bot verdeeld. Hij is de man die het licht aandoet in de nachtclub, waarbij je ineens iedereen met zijn neus boven de cocaïne ziet hangen. Hij zet de schijnwerper op het slechte in het land, dus kunnen we nu misschien iets aan dat slechte gaan doen. Als ik iets kan betekenen voor de gay community, omdat die in de knel zit: prima. Ik hoef er ook niet veel voor te doen. Als je mij ziet, dan zie je een vrouw die voor 10 uur 's morgens al veel goddeloze dingen heeft gedaan met een andere vrouw. Als ik gewoon mezelf ben, is dat voor veel mensen al héél confronterend. Dus dat is lekker makkelijk."

De cd Lost On You met de gelijknamige single van Laura Pergolizzi is verschenen bij Vagrant/ BMG/ Warner.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234