Woensdag 19/01/2022

Sport

Lopen en zwemmen beu? Met deze alternatieve sporttrends vind je je motivatie terug

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Rondjes lopen en baantjes trekken moe? Dan kunnen deze sporttrends misschien voor wat nieuwe motivatie zorgen.

Hanne Vlogaert

Het is al enkele jaren duidelijk voelbaar: sporten zit weer in de lift. Nooit trokken we zo massaal onze sportschoenen aan als vandaag. Niet alleen worden mensen zich steeds meer bewust van de fysieke voordelen die de nodige dosis 'zweet' met zich meebrengt, ook de mentale effecten van lichamelijke inspanning worden steeds beter gesmaakt. Sporten helpt ons bij het ordenen van onze gedachten, en het lozen van de mentale balast die we opbouwen doorheen de dag.

Naast de meer conventionele varianten als lopen en zwemmen, lijken we ons heil bovendien steeds vaker te zoeken in minder courante en meer uitdagende alternatieven. Bij wijze van inspiratie zetten we in wat volgt die sportieve trends dan ook even op een rijtje.

1. Social running

Hoewel veel mensen hun conditie natuurlijk al veel langer op peil proberen te houden door het regelmatig 'op een lopen te zetten', lijkt deze sport de laatste jaren toch enorm in populariteit toe te nemen. Onder invloed van Evy Gruyaert startten heel wat Vlamingen met start to run. De grootste trend die zich op dit gebied echter heeft doorgezet, lijkt 'sociaal lopen' te zijn: liever dan op zichzelf een rondje te maken, spreken samen mensen af om vervolgens collectief de benen te strekken. Tal van - al dan niet professioneel georganiseerde - loopgroepen, zagen zo het levenslicht.

Ook het aantal loopwedstrijden nam de laatste jaren aanzienlijk toe: zo kunnen sportfanaten zich naast de marathons van Parijs en New York tegenwoordig ook in eigen land uitleven op 'de 20 kilometer van Brussel', 'dwars door Hasselt', de 'Color Run', de 'Urban Trail' en de 'Ten Miles' in Antwerpen.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

2. De digitale sportcoach

Of het nu aan ons strakke tijdschema of aan de toenemende integratie van digitale tools in ons dagelijks leven ligt, feit is dat steeds meer mensen de hulp van een 'digitale coach' inroepen om hun wekelijkse portie sport achter de kiezen te krijgen. De mogelijkheden om online inspiratie op te doen, zijn dan ook divers. Bovendien is het bijzonder makkelijk en gebruiksvriendelijk: sporten kan gewoon vanuit je eigen huis-, tuin- of keuken-sfeertje.

Tal van bedrijven speelden de laatste jaren dan ook handig in op die 'thuissportreflex' en richtten een aanbod van virtuele lessen in. Onder meer Gymagogo en Daily Burn kwamen met zo'n programma op de proppen en ook tal van fitnesscentra bieden tegenwoordig hun lessen - tegen betaling - online aan.

Ook YouTube bevat heel wat work-out video's die sporten mét stichtend voorbeeld - maar zonder daarbij met het zweet van andere mensen in aanraking te moeten komen - perfect mogelijk maken.

Tot slot is ook Instagram een dankbare bron voor online sportinspiratie. Ettelijke fitnessgoeroes en sportfanaten delen er immers favoriete work-outs, schema's, tips en geijkte sportroutines met hun volgers. Bekende fitness-grammers zijn #fitgirlcode en #Girlslove2run.

Girlslove2run Beeld Screenshot
Girlslove2runBeeld Screenshot

3. De sport-app

Ook het gebruik van sport-apps zit in de lift. Heel wat mensen laten zich bijstaan door één of ander digitaal programma dat hen op dagelijkse basis van een persoonlijk sportschema voorziet. Organisatorische inspanningen hoeven daardoor de fysieke niet langer in de weg te staan. Bovendien houden dergelijke systemen vaak ook nauwgezet bij hoeveel kilometers er gelopen dan wel gefietst werden, of hoeveel 'crunches' er nog moeten worden uitgevoerd.

Dat die inspanningen ook nog eens met vriend (en vijand) gedeeld kunnen worden op sociale media, zou volgens Evy Gruyaert stimulerend werken. "Als ik zie dat een van mijn vrienden weer eens een heel aantal kilometers is gaan hardlopen, zet mij dat aan hetzelfde te doen", zei ze gisteren in 'Hautekiet' op Radio 1. Populaire apps zijn Runkeeper, Nike + Training Club, The-30-day-ab-challenge, Fitocracy, Gympact, Sworkit en Strava.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

4. Extreme sporten

Is het omdat we ons na urenlange mentale inspanning ook graag eens fysiek afmatten, of omdat we op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk resultaten willen behalen, erg duidelijk is dat niet, maar feit is wel dat steeds meer mensen kiezen voor een gecondenseerde, zeer intensieve vorm van sport. En dan nog liefst eentje waarbij verschillende vormen van lichamelijke activiteit met elkaar gecombineerd worden.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Een trend die zich op dat vlak al een paar jaar doorzet is CrossFit: een fitnesstraining die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek met elkaar combineert. Door te tillen, gooien, duwen, trekken, klimmen, springen en rennen worden verschillende aspecten van fitheid als uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit, snelheid en cardiovasculair vermogen getraind. Ook Bikram Yoga, een geïntensifieerde vorm van yoga waarbij de oefeningen groepsgewijs worden uitgezeten in een warmtecabine van om en bij de 40 graden, doet het goed.

Een ander voorbeeld van extreme sport zijn de HIT (High Intensity Trainingen). Uitgangspunt voor de work-out is het gedachtegoed van de Japanse professor Tabata. Die stelt dat vijf tot zeven minuten intense inspanning beter zijn voor de fysieke gezondheid dan gedurende een lange tijd matige inspanningen verrichten. Of dat ook effectief zo is, valt wel nog te betwisten. Naar de methode werden al tal van wetenschappelijke onderzoeken gevoerd, de uitkomsten daarvan zijn divers.

Ook Boot Camp, gebaseerd op de trainingsroutine van het Amerikaanse leger, met intervaltraining, krachtoefeningen, circuittraining en hardlopen in de natuur, was in 2014 al een hit en zal waarschijnlijk dit jaar nog beter doen. Dat schrijft Women's Health Magazine.

Daarnaast lijken extremere sporten als muurklimmen, boksen, surfen en wakeboarden steeds meer belangstellenden te trekken en vinden ook de publieke sportwedstrijden van de iets avontuurlijkere soort - denk Marathon des Sables, de Badwater Ultramarathon of de Spartacus Run in eigen land steeds meer deelnemers.

5. Mind, body & soul

De tijd dat we alleen sportten om onze fysieke conditie te verbeteren is voorbij. Steeds vaker zien we ook voordelen voor de mentale gezondheid in. Verschillende studies tonen aan dat de nodige dosis sport - uitgeoefend op regelmatige basis - een invloed heeft op de structuur van onze hersenen en ook ons stressniveau positief kan beïnvloeden. Veel mensen kiezen in drukke tijden dan ook specifiek voor een sport die inzet op de kalmering van de geest.

Yoga is zo'n sport. Door middel van zeer specifieke lichaamsbeweging wil yoga een stop zetten op de verdeeldheid en onrustigheid van de menselijke gedachtestroom. "Door het lichaam volledige bewegingen te laten uitvoeren, en spieren te laten gebruiken die we in onze dagelijkse houding niet gebruiken, brengt yoga het lichaam terug in evenwicht", schrijft Yoachim Meire van Yogaloft. Dat lichamelijk evenwicht zou vervolgens ook voor een betere energiebalans zorgen, wat dan weer voor meer mentale harmonie zou moeten zorgen.

Yoga kent inmiddels tal van varianten, waarvan Ashtanga, Hatha, Yin, Vinyasa en Kundalini de bekendste soorten zijn. Naast gespecialiseerde gezondheidsinstellingen en yogacentra biedt ook zowat elk stedelijk fitnesscentrum tegenwoordig een klas yoga aan.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK
null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK

Een andere sport die de geestelijke gezondheid vooropstelt, is Tai Chi, in feite een Chinese vechtsport. Tai Chi kenmerkt zich vooral door de langzame bewegingen, die vanuit de buik en zeer ontspannen uitgevoerd worden. De bewegingen worden doorgegeven van leraar op leerling, en het doorlopen van één enkele routine kan oplopen van drie tot een twintigtal minuten.

6. Nostalgie: Back to the ...

Ook sporten die nostalgischerwijs doen terugdenken aan dingen die we deden in onze jeugd, lijken weer in te zijn, tenminste zo beweert Women's Health. Teamsporten als basketbal en voetbal zouden dit jaar weer een ware revival ondergaan, maar ook ballet zou opnieuw aan populariteit gaan winnen. Vooral Ballet en barre - een combinatie van pilates, ballet en yoga zou volgens het magazine wel eens een echte hit kunnen worden.

Andere retro-sporten waar u misschien niet meteen aan denkt zijn rolschaatsen (ook wel Roller Derby genaamd) - op de onelegante vierwielers in tweevoud, jawel - en touwtjespringen, hoewel die laatste vandaag eerder als 'rope skipping' door het leven gaat.

7. Probeer eens iets nieuws

Een laatste trend die zich dit jaar in sportland zal doorzetten, is de ontwikkeling van compleet nieuwe sporten, zo meldt Spornext. Volgens de sportwebsite zou dat te maken hebben met een andere trend uit 2014, waarbij sporten zichzelf gradueel 'ont-sport' blijkt te hebben: sporten moest vooral fun zijn en buiten de platgeijkte paden van de sportschool treden. Door een omgekeerde ontwikkeling in 2015 vormen die recreatieve activiteiten nu de basis voor tal van nieuwe sporten.

Denk bijvoorbeeld aan de vele concept runs die er vandaag bestaan, of curling dat in bepaalde Amerikaanse steden weer bijzonder hip is. Maar ook aan compleet nieuwbakken sporten als Soulcycling, skiken, een combinatie van skaten en biken, hangmatyoga en Shakuma, een op Afrikaanse dans geïnspireerde fitness work-out.

null Beeld THINKSTOCK
Beeld THINKSTOCK
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234