Woensdag 03/03/2021

Getuigenissen

"Loon is niet het belangrijkste: ik werk voor mijn plezier"

Bram Seynhaeve:
Bram Seynhaeve: "Ik kan een bedrijf niets opleggen, maar ik kan wel kiezen voor een andere werkgever."Beeld Eric De Mildt

Wat vinden de jongeren van generatie Z belangrijk in hun jobzoektocht? Twee getuigenissen:

Bram Seynhaeve (22), mobile developer

"Ik werk hier nu bijna twee jaar, maar heb eigenlijk nooit echt het gevoel dat ik aan het werken ben." Bram Seynhaeve (22) is aan de slag bij het Gents IT-bedrijf In The Pocket, dat apps ontwikkelt voor je smartphone. "Pas op, het kan hier ook hard aan toegaan. Zeker wanneer de deadline voor een project nadert, doen we lange dagen. Niet dat dat erg is, ik amuseer me hier."

"We hebben hier bijvoorbeeld twee pingpongtafels staan. Momenteel loopt er een toernooi met de collega's. Na een kwartiertje kunnen we er weer tegen en zijn we opnieuw aan de slag."

"Ook is er een ruimte met zetels en muziek op de achtergrond. Zeker op een vrijdag ga ik daar al eens zitten om wat meer op het gemak te werken. Het prachtige terras met uitzicht op Gent wordt dezer dagen ook druk gebruikt."

"Zelfs in het weekend of 's avonds kom ik soms naar hier. Collega's organiseren soms hackatons of nodigen sprekers uit. Ze kunnen de gebouwen gratis gebruiken. Zeer interessant is dat. En wanneer Apple een keynote-speech geeft, blijven we op kantoor om er samen naar te kijken. Zelfs de Android-fans komen dan, maar dan vooral om ons wat te dissen. (lacht) Wij doen hetzelfde bij hen. Ieder jaar gaan we ook op samen reis, vorig jaar naar Barcelona, nu naar Kreta."

"Ik denk dat mijn bedrijf met reden dat allemaal mogelijk maakt. Ze geven je echt het gevoel dat je erbij hoort. Mocht ik ooit ander werk zoeken, ik zou zeker op het sollicitatiegesprek vragen stellen over hoe ze werksfeer verbeteren. Niet dat ik een bedrijf iets kan opleggen, maar ik kan wel kiezen voor een andere werkgever. Voor een saai bedrijf dagen van 9 tot 5 kloppen, zal nooit iets voor mij zijn."

"Met kinderen erbij zal ik wel wat rapper naar huis gaan allicht, maar ook overdag is hier veel te doen. Loon is op dit ogenblik van mijn carrière niet het belangrijkste. Ik werk voor mijn plezier."

Hassan Al Hilou (17), scholier en ondernemer

"Generatie Z? Ik kan mij daar wel in vinden, hoor. We werken hard en we proberen echt iets te verwezenlijken. We beginnen ook steeds jonger te ondernemen, zo valt me op. Tieners en jonge twintigers hebben door de sociale media al eerder in hun leven een breed wereldbeeld gekregen. Wij hebben al vanaf ons twaalfde een eigen Facebook-profiel en zagen het nieuws binnenkomen. Het zorgt ervoor dat wij ook sneller een bijdrage willen leveren aan de samenleving."

"We willen onze passie volgen én plezier maken. Maar denk nu niet dat bij mij alles perfect geregeld is. Ik kan niet altijd spelen en moet soms ook 'gewoon' werken. Vandaag (gisteren, RA) vroegen vrienden mij bijvoorbeeld of ik met hen meeging naar het strand, maar dat moest ik toch afslaan."

"Heel erg vind ik nu ook weer niet, omdat ik al van jongs af een bijdrage wil leveren. Als individu kan ik de wereld niet veranderen, dat besef ik ook wel. Maar ik kan wel samen met anderen een steen verleggen. Met YouthTalks, een onlinediscussieforum voor jongeren, proberen we dat te doen."

Hassan Al Hilou:
Hassan Al Hilou: "Alleen kan ik de wereld niet veranderen, samen wel."Beeld Jef Boes

"'Be a leader, don't be boss', zeg ik altijd. Ik werk met jongeren die ouder zijn, maar op ons kantoor op Kunst-Wet zijn wij gelijken. We proberen samen oplossingen te vinden. Je kunt alleen met teams iets verwezenlijken. Bij andere bedrijven telt het personeel de uren. Bij ons werken IT'ers overuren, maar hebben ze het nauwelijks door, omdat ze in de groep geloven."

"Wij werken daar ook veel aan. Zo ziet ons kantoor er zo jong mogelijk uit. We zitten allemaal aan dezelfde tafel en er kan binnen cricket en voetbal worden gespeeld. Iedereen kan zo genieten van het werk. En als we net een drukke vergadering hebben gehad, kunnen we zo samen als team ontspannen. En zo kunnen we het groepsgevoel zo sterk mogelijk maken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234