Donderdag 08/12/2022

'London goes French' deze zomer

Schilderkunst

WAT, WAAR EN WANNEER: The Triumph of French Painting. Masterpieces from Ingres to Matisse. Royal Academy of Arts, Picadilly, Londen. Metrohalte Picadilly. Tot 23 september. Dagelijks geopend van 10 tot 18 uur, op vrijdag tot 22 uur Fauve painting 1905-1907. The Triumph of Pure Colour, Courtauld Institute, Somerset House, Strand, Londen. Metrohalte Covent Garden. Tot 27 augustus. Alle dagen geopend van 10 tot 18 uur. Op zondag van 12 tot 18 uur.ONS OORDEEL: Twee tentoonstellingen met mooie tot prachtige schilderijen. Helaas vertonen beide ook hetzelfde gebrek: veel te veel werken in een veel te kleine ruimte.

Twee tentoonstellingen van Franse schilderkunst

Londen / Van onze verslaggever ter plaatse

Bernard Dewulf

London goes French, zoals het dat wel vaker doet in de zomer. Deze keer organiseren twee instellingen een gelijkaardige expositie. De Royal Academy of Arts laat The Triumph of French Painting zien, 'masterpieces from Ingres to Matisse'. Het minder bekende maar schitterende Courtauld Institute toont Fauve Painting 1905-1907 en heeft het in zijn titel ook al over triomf: The Triumph of Pure Colour.

Beide tentoonstellingen hebben niet meer pretenties dan telkens een stuk of wat mooie tot prachtige schilderijen te laten zien. Helaas vertonen beide ook hetzelfde gebrek: veel te veel werken in een veel te kleine ruimte.

Dat is erg jammer, aangezien beide exposities in wezen waarlijk veel fraais te bieden hebben. De Royal Academy heeft twee indrukwekkende collecties uit het Amerikaanse Baltimore mogen plunderen en is teruggevlogen met kisten vol topartiesten. Ingres, Delacroix, Corot, Courbet, Manet, Pissaro, Degas, Monet, Renoir, Seurat, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Redon, Bonnard, Picasso en, uiteraard, Matisse. Wat zou het heerlijk zijn om deze weelde niet beneveld door lijfgeuren en gemaltraiteerd door elleboogstoten te kunnen bekijken. Heen en weer te kunnen drentelen tussen het dagdromende, in diepzwart gestoken bloemenmeisje van Corot en de al even wegmijmerende, onwezenlijk witte Marthe van Pierre Bonnard, tussen het grote roze, langoureuze naakt van Matisse en de sombere, gesloten blauwe vrouw van Picasso. Rustig al het rood te kunnen vergelijken: dat van Delacroix' Christus aan het kruis en dat van Renoirs meisjeswangen.

Nog minder mogelijkheid tot dat soort normale kijkgedrag biedt het Courtauld Institute. Toch zijn ook hier mooie dingen te zien: Matisse, Dérain, De Vlaminck, Marquet, Dufy, Braque: ze hangen er. Onbetwistbare topwerken zijn er nauwelijks bij, al blijft Matisse met onder meer zijn schetsmatige, zowel diep als ijl groene Femme au Kimono toch altijd weer betoverend. Echt schitteren doet Kees Van Dongen. Zijn Torse (L'Idole) uit 1905 is een even massief als elegant als uitdagend als in zichzelf gekeerd naakt. Wat er zo fauvistisch aan zou zijn, is mij niet duidelijk, maar dat maakt niet uit. Het is een krachtig doek.

Trouwens ook de vaste collectie van het Courtauld Institute loont de moeite. Die strekt van de Italiaanse renaissance tot het begin van het interbellum en herbergt onwaarschijnlijk veel schoons. Om het betrekkelijk recent te houden: de Bar aux Folies-Bergères van Manet en het zelfportret met afgesneden oor van Van Gogh.

Er zijn ook ontdekkingen te doen. Omdat iedereen bij iedereen stond in de kleurvaste Fauves-tentoonstelling heb ik me verrukt kunnen staan verbazen voor een grote tekening van Degas, Femme au parasol. Degas, bekend om zijn geheel eigen universum van pastelkrijtlijnen, beperkt zich hier tot zwart en grijs en tekent een door en door donkere vrouw, die gezien haar parasol nochtans volop in de zon zou moeten zitten. Een heel eenvoudige, met complexe strepen en een onpeilbare paradox gemaakte tekening. Voor zulke momenten bestaan er musea.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234