Zondag 29/11/2020

Londen, waar tunnels 100 kilometer lang zijn

Ze zien er voorlopig verlaten en haast spookachtig uit, maar binnen vier jaar moeten reizigers door deze nieuwe Londense tunnels zoeven. Volgend voorjaar moeten de boorwerken voltooid zijn en zal er ruimte zijn gecreëerd voor een nieuwe spoorlijn van in totaal honderd kilometer.

Er komen veertig stations, waarbij pendelaars in 39 minuten van het financiële centrum Canary Wharf naar de luchthaven Heathrow kunnen reizen. Het moet de druk op de metro verlichten en instaan voor het vervoer van 200 miljoen passagiers per jaar.

Het zogeheten Crossrail-project, een dochteronderneming van de overheidsorganisatie Transport for London, is het grootste bouwproject in Europa. Momenteel werken tienduizend arbeiders aan de route, die in totaal meer dan 14,8 miljard pond (zo'n 18,6 miljard euro) zal kosten. Cijfers die doen duizelen, en dat geeft Transport for London zelf ook aan. Uiteindelijk moet Crossrail de capaciteit van het openbaar vervoer met 10 procent doen toenemen, de grootste stijging sinds de Tweede Wereldoorlog.

In de komende maanden, als de tunnels voltooid zijn, moeten er stations worden gebouwd. De stad verwacht dat de huizenprijzen daardoor significant zullen stijgen, soms zelfs met meer dan 25 procent. Omdat de lijn zich uitstrekt tot in Reading, ten westen van Londen, moet het tegelijkertijd meer bedrijven aantrekken die willen investeren in commerciële ruimtes net buiten de Britse hoofdstad.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234