Maandag 06/07/2020

Lokaal digitaal kopen, kan dat eigenlijk wel?

Miel Van Opstal is ondernemer en bedrijfsconsultant (wavelab.be).

De boodschap van Wouter Torfs (Schoenen Torfs), mee onderschreven door Luc Van Mol (ZEB), Bart Claes (JBC), Frans Colruyt (Colruyt) en Grete Remen (Damhert) heeft voor een kleine storm gezorgd. We zouden de Belgische (Vlaamse?) webshops meer moeten steunen, want dat is goed voor de economie - en voor de ondernemers die ze uitbaten.

Je kunt de verdoken publiciteitsstunt vanuit verschillende standpunten benaderen. Enerzijds kun je zeggen dat het potentieel van e-commerce te laat werd ingeschat en 'de groten' uit het buitenland het merendeel van de koek al hebben geclaimd. Dat zou de schuld kunnen zijn van de overheid, want die heeft (nog steeds) geen optimaal klimaat georganiseerd om eerlijk te concurreren. Of het ligt aan de vakbonden, die dwarsliggen voor betaalbare nachtarbeid.

Anderzijds zijn twee ondertekenaars van de open brief gelinkt aan Groep Colruyt, een directe concurrent van Delhaize. Delhaize zit in de Koninklijke Ahold NV, met Albert Heijn en... Bol.com. Zo wordt het iets moeilijker om neutraal te blijven.

Het is ook zo dat door volumedeals van grote spelers de prijs aardig gedrukt kan worden - waar we als consument gevoelig voor zijn geworden. En misschien wil je uit misplaatst chauvinisme meer betalen voor eenzelfde product om je lokale ondernemer te steunen, maar behalve de omzet van die ondernemer is er weinig lokaal aan de producten. 99 procent wordt geïmporteerd.

Het idee van lokale e-shops is bizar en conceptueel onjuist. Het probleem is dat de ondertekenaars ondernemers zijn uit een analoog klimaat die hun voortbestaan willen verzekeren door 'mee te gaan met de evolutie'. Bij Bol.com, opgericht in 1999, zit e-commerce in het DNA. CoolBlue is nog zo'n vogel die al snel de keuze maakte om 'digital first' te gaan. De verkopers in de contactpunten bestellen met de klant op de webshop wat de klant wil hebben. Meta, maar het werkt. Er zijn een aantal winkels van CoolBlue in Vlaanderen, en er is hun webshop - ergens in 1999 gegroeid uit de geest van een trio nerds uit Nederland. Dus daar mogen we eigenlijk ook niet winkelen, want dat geld blijft ook niet hier. Maar vanaf wanneer is een webshop dan wel 'lokaal'?

Je hebt hier lokale winkels, je stelt lokaal personeel te werk, maar omdat je toevallig in de mogelijkheid verkeert om vanuit een gunstiger klimaat je digitale zaken te regelen wordt het ineens 'niet fair' tegenover de 'lokale e-shops'. Raar toch?

Sommige Belgische ondernemers draaien succesvolle e-commerce sites in het buitenland. Mag ik ze steunen of niet?

Cirkel lijkt rond

Ik begrijp wel wat de bedoeling was van de open brief. En ja, koop gerust je schoenen bij Torfs, we moeten de oer-Vlaamse ondernemers steunen. Net daarom vind ik het vreemd dat Groep Colruyt zich hierin moeit, want hoeveel lokale kleine winkeltjes zijn er verdwenen door de slokop waar Spar, Colruyt Laagste Prijzen, Okay en Bio-Planet toe behoren? Is dat niet een beetje hetzelfde? Hun kleinere onlinecommerce-initiatieven draaien moeilijk door de grote spelers die de markt beheren. De cirkel lijkt rond, toch?

Er zijn tal van kleine zelfstandigen die een mooi en eerlijk product verkopen via een digitaal kanaal. Alles hangt gewoon af van 'the why'. Waarom koop je? Als het iets uniek is en creatief vind je het toch niet op Amazon of Bol.com, dus betaal er met de glimlach een eerlijke prijs voor. Een leuk geschenk, mooi kaartje, een product met een verhaal...

Als het gaat om goederen die je in je huishouden nodig hebt, kies het kanaal dat je het liefst gebruikt, en kies de beste prijs die past bij de kwaliteit die je zoekt. Binnen- of buitenland, maakt niet uit.

Of zoek naar een winkel in de buurt en sla een babbel met de ondernemer. Misschien krijg je nog een extra appel of een tasje warme koffie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234