Dinsdag 13/04/2021

Logo Coca-Cola meest herkende ondanks beperkt advertentiebudget

undefined

ANTWERPEN l Dat Coca-Cola het best herkende logo van Vlaanderen heeft, verbaast niet. Opvallender is dat het daarvoor lang niet zo'n groot budget opzijzet als andere adverteerders die in de Vlaamse media qua logoherkenning veel lager scoren. Dat blijkt uit een onderzoek van het communicatiebureau Brandhome.

Coca Cola, BMW en Carrefour hebben de bekendste logo's in Vlaanderen. 96 tot 99 procent van de consumenten weet de beeldmerken te herkennen. De logo's van Actimel en Eandis zijn het minst herkenbaar. Maar er is geen verband tussen de hoogte van de mediabestedingen en de bekendheid van een merk.

Het merkenbureau Brandhome selecteerde de grootste veertig adverteerders in Vlaanderen, gebaseerd op de CIM-cijfers van de mediabestedingen (radio, tv en print) van vorig jaar. Vervolgens legde het de beeldmerken voor aan 480 respondenten. De letters van de bedrijfsnamen in de logo's werden vervangen door X'en, maar het merkbeeld (lettertype, kleur en vorm) werd behouden.

Opmerkelijk is dat de meest herkende merken niet noodzakelijk veel adverteren. Het meest herkende merk, Coca Cola (99 procent), bengelt met 4,8 miljoen euro op de 39ste plaats in de top 40 van de media-uitgaven in Vlaanderen. Andere zeer herkenbare merken zoals BMW (97 procent) en Carrefour (96 procent), staan respectievelijk op een zevende en zestiende plaats voor hun media-uitgaven. Belgacom is met een budget van 32,5 miljoen euro de grootste adverteerder in Vlaanderen, maar noteert qua herkenning onder zijn sectorgenoot Telenet.

"Consistentie in het opbouwen van een merk is even belangrijk als de uitgaven", zegt Erik Saelens van Brandhome. "Een wereldmerk als Coca-Cola, met de bekende rode golf heeft al jaren hetzelfde logo. Bijna iedereen herkent het meteen. Ook automerken en supermarkten doen het goed: ze veranderen niet snel hun logo. En aanpassingen gebeuren nooit radicaal."

Jonge bedrijven als MediaMarkt en de dienstensector hebben het moeilijker.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234