Zondag 18/04/2021

Logistieke sector voelt hete adem van Oost-Europa

Gunstige geografische positie van België kan in het gedrang komen als Europese Unie zich uitbreidt

Nergens in Europa is het beter voor een internationaal bedrijf om een distributiecentrum neer te poten dan in Vlaanderen, bevestigt een studie van onderzoeksbureau Cushman & Wakefield. De kosten zijn, ondanks de hoge loonkosten, erg laag, we hebben een prima transportinfrastructuur, de kennis en de kunde liggen hoog, en we zijn geografisch gunstig gelegen. Om dezelfde redenen zijn er, in een Europese rangschikking van de topprovincies in de distributiesector, liefst vier Belgische provincies die op kop staan: Limburg op de eerste plaats, gevolgd door achtereenvolgens Luik, Antwerpen en Henegouwen. Alle vijf de Vlaamse provincies staan ook in de toptwaalf die Cushman & Wakefield had opgesteld. Op de tweede plaats in de regiorangschikking komt Ile de France, op de derde plaats de Noord-Franse regio rond Calais.

Het element van de gunstige geografische ligging kan echter in het gedrang komen als de Europese Unie zich op 1 mei uitbreidt, geeft professor Alex Van Breedam van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) toe. De uitbreiding gebeurt immers oostwaarts, naar landen als Polen, Hongarije en Tsjechië, waardoor het geografische middelpunt van Europa eveneens in die richting verschuift. "Onze natuurlijke troef komt in gevaar", zegt Van Breedam. "Maar er zijn nog andere voordelen waarop we voort kunnen bouwen." Blijven immers over: knowhow, talenkennis en de haven van Antwerpen. "Die zal niet in belang afnemen als er activiteit in de distributiesector zou verhuizen", zegt Van Breedam. "Verder moeten we zorgen dat we niet alleen de goederen-, maar ook de informatiestroom in handen houden. En innoveren, om een toegevoegde waarde te blijven houden."

De Vlaamse overheid heeft, op instigatie van Vlaams minister van Wetenschappen en Technologische Innovatie Dirk Van Mechelen (VLD), in ieder geval een investeringsbedrag van meer dan 11 miljoen euro uitgetrokken om dat innovatie-element beter uit te spelen in de sector. Volgens Van Breedam moeten die middelen vooral worden ingezet om de 'uitgestelde productie' naar de distributiecentra in het land te halen. "Een autoconstructeur die bijvoorbeeld hier zijn Europese logistieke basis heeft, kan de customisatie van zijn producten beter hier doen", zegt Van Breedam. "De basisproductie gebeurt elders, maar het voorzien van kleur, opties, al dan niet leren autostoelen, kan het best zo dicht mogelijk bij de klant gebeuren."

Ook het Verbond van Belgische Ondernemingen waarschuwde gisteren dat België zijn unieke positie als logistiek centrum van Europa kan kwijtraken. "In een straal van 400 kilometer rond Brussel wordt twee derde van het bruto binnenlands product van de Europese Unie gecreëerd. We moeten oppassen dat we die gunstige positie niet uit handen geven", luidde de boodschap van de werkgeversorganisatie.

Volgens het VBO moet België de kansen die de uitbreiding biedt met beide handen grijpen. Dat de uitbreiding voor meer welvaart zal zorgen, staat voor de werkgeversorganisatie vast. "De koek die straks verdeeld zal worden, wordt immers groter", zei VBO-directeur Baudouin Velge.

Uit de cijfers blijkt dat de uitbreiding de voorbije jaren een positief effect heeft gehad op de Belgische economie. In alle sectoren exporteren de Belgische bedrijven meer naar de nieuwe EU-lidstaten dan ze eruit importeren. En dat voor alle acht landen uit het voormalige Oostblok. Zelfs de Belgische textielsector heeft de afgelopen jaren meer geëxporteerd naar Polen en de andere nieuwkomers dan er textiel en kledij uit die landen naar België kwamen.

(RMe / JCS)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234