Dinsdag 22/09/2020

Recensie

‘Logan Lucky’: Zoethoudertje voor een nieuwe topfilm

Beeld RV

We hadden vier jaar geleden moeten wedden dat Steven Soderbergh het niet zou kunnen laten. Behind the Candelabra zou zijn laatste film voor het grote scherm worden, maar met Logan Lucky keert de regisseur van Traffic en Ocean’s Eleven terug naar de bioscoop. Gelukkig maar.

Get in, get out, get away’: dat is doorgaans het opzet van de ultieme heist. Het was ook jarenlang het motto waarmee Steven Soderbergh films maakte: tussen zijn debuut Sex, Lies and Videotape (1989) en zijn laatste bioscoopfilm Behind the Candelabra lag slechts 24 jaar, maar die waren wel goed voor 27 langspeelfilms. Toegegeven: de ene (Traffic) was al wat beter dan de andere (Ocean’s Twelve), maar na vier jaar zonder Soderbergh voelden wij toch een zekere leegte in het bioscoopaanbod.

Blij als een kind waren we dan ook toen we hoorden dat Soderbergh terugkwam. Met Logan Lucky dan nog: een heist movie – ‘overvalfilm’ klinkt nét iets minder sexy – en een topcast die wordt aangevoerd door Channing Tatum. In de handen van de regisseur van Ocean’s Eleven moet zoiets wel vuurwerk geven, toch?

Tatum speelt Jimmy Logan, een simpele arbeider uit een familie die wordt achtervolgd door ongeluk. Jimmy zelf zag een footballcarrière door de neus geboord door een chronische beenblessure, terwijl zijn broer Clyde (een geweldig droogkomische Adam Driver) een arm verloor op het slagveld in Irak. Tot overmaat van ramp wil Jimmy’s ex (Katie Holmes) met hun dochtertje naar een andere staat verhuizen. Maar de Logans geloven dat hun geluk zal keren: met de hulp van Joe Bang (Daniel Craig in een perfect jasje van overacting), een bajesklant met een voorliefde voor explosieven, willen Jimmy en Clyde sportorganisatie NASCAR beroven tijdens de drukste race van het seizoen.

Vingeroefening

In veel opzichten is Logan Lucky een anti-Ocean’s Eleven: de krakers zijn hier geen gesofisticeerde casinoklanten met eindeloos veel middelen en technologie tot hun beschikking, maar simpele zielen die eenvoudigweg de kluis willen opblazen. Daardoor doet Soderbergh niet simpelweg een beproefd trucje over: de goesting om terug een bioscoopfilm te maken, druipt van het scherm, en Logan Lucky vliegt in een stevig tempo voorbij. Alsof de filmmaker ons nog eens extra wilde beklemtonen wat we allemaal gemist hadden, sinds hij op pensioen vertrok.

De snelle montage, de kinetische cameravoering en de slimme twists die nu en dan de plot een andere richting uitsturen: het zit er allemaal in. En Channing Tatum weet de film zelfs van een emotioneel hart te voorzien. Maar toch voelt Logan Lucky meer aan als een vingeroefening, een aanloop naar een nieuwe reeks topfilms. De film weegt nét iets te licht om zich te kunnen meten met de toppers uit Soderberghs oeuvre: het brein achter Schizopolis en Sex, Lies and Videotape kleurt hier net iets te veel binnen de lijntjes die hij tijdens zijn carrière al heeft getekend, terwijl hij anders zo graag grenzen verlegt.

Laten we hopen dat Soderbergh de komende jaren – zijn volgende film, Unsane, is al aangekondigd – weer echt op kruissnelheid komt. Dat hij de komende jaren nog eens vierkant zijn voeten veegt aan de conventies die Hollywood zo graag uitstippelt. Dat deze heist movie de proloog is van een nieuw en lang hoofdstuk in ’s mans carrière. Inmiddels kunnen Channing Tatum, Adam Driver en Daniel Craig ons moeiteloos zoet houden met dit fantastisch gemaakt bioscoopentertainment.

Logan Lucky speelt vanaf 1 november in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234