Maandag 29/11/2021

Lofzang op een muziekmonument

Vorst Nationaal viert zijn veertigste verjaardag. Om dat jubileum luister bij te zetten, brengen Belgische artiesten als Hooverphonic, The Scabs en The Bony King of Nowhere op drie en vier juni een ode aan hun helden, die ooit grote sier maakten op het Brusselse podium.

Met ruim vierduizend concerten en meer dan vijftien miljoen bezoekers hoort Vorst Nationaal vandaag tot een van de bekendste zalen in Europa. Om dat te vieren, zorgen bekende Belgische acts in juni voor een gigantisch huldefeest. Dat doen ze onder de vlag Forest & Friends. “Elke artiest die hier optreedt, krijgt een enorme kick door het nauwe contact met het publiek”, maakte Paul Ambach alias Boogie Boy het aanwezige artiestengild gistermiddag al warm. Als jong broekje organiseerde hij het eerste concert van James Brown in Vorst, en sindsdien is hij zowat vergroeid met de Brusselse zaal. Ambach leidde er jarenlang zelfs alle concerten in. “Het is een gebouw met een ziel en zo zijn er maar weinig. Met de geschiedenis die Vorst Nationaal draagt, kun je het intussen een echt monument noemen.”

In dat monument zal Vive La Fête een aanval ondernemen op het werk van Michel Polnareff, terwijl The Scabs kiezen voor Neil Young en The Tellers in de huid kruipen van Cat Stevens. Niet verwonderlijk zal Ambach zich storten op zielsverwant James Brown.

Debuut

Opmerkelijk genoeg maken heel wat Belgische acts in juni voor het eerst kennis met de legendarische bühne, waar onder meer Frank Sinatra, de Rolling Stones, Prince en U2 voor hen stonden. Zelfs Willy Willy, die zowel met Vaya Con Dios en The Scabs Belgische muziekgeschiedenis schreef, heeft nooit op het podium van Vorst gestaan. “Wel was ik hier zowat kind aan huis: als ik me niet vergis, heb ik in Vorst alle concerten van Bob Dylan meegemaakt. En daarnaast heb ik er ooit een fantastisch concert gezien van Neil Young met Crazy Horse. Van hem zullen we met The Scabs ‘Rockin’ in the Free World’ brengen in Vorst. Die song spelen we inderdaad al langer, tijdens onze eigen shows. Voor mij had het eigenlijk net zo goed ‘Purple Rain’ van Prince mogen zijn. Of ‘Sweet Jane’ van Lou Reed. Ik herinner me diens concert in ’77 nog haarscherp: toen stond Reeds band een uur lang dat nummer te soundchecken. En wij maar eerbiedig luisteren aan de ingang.”

Bram Vanparys, alias The Bony King of Nowhere, heeft dan weer geen enkele band met de Brusselse concerttempel. Meer nog: zelfs de organisatie is verwonderd dat de tengere troubadour een gastrol in het gigantische Vorst Nationaal direct zag zitten. “Het leek me wel interessant”, glimlacht Vanparys. “Ik weet nog niet welke song ik zal coveren - ik zie Aerosmith eigenlijk net zo goed zitten - maar misschien kies ik toch maar voor Bob Dylans ‘I’ll Keep it with Mine’. Nee, ook hem heb ik nooit in Vorst gezien. Die zaal leek me te groot. Ik ben een keer zelfs speciaal naar Carcassonne in Frankrijk gereden, om hem tijdens dezelfde tour aan het werk te zien.”

Pascal Deweze van Broken Glass Heroes zag Dylan wel ooit in Vorst: “Dat was mijn laatste concert in die zaal, zo’n zes jaar geleden. Maar van Dylan blijf ik af. Ik denk dat ik me eens zal storten op T. Rex.”

Van de lichting Belgen die straks aantreden in Vorst, stonden eigenlijk alleen Channel Zero en Hooverphonic eerder op eigen kracht in de arena. Toch lijken de newbies niet geïntimideerd. Tom Dice gaf gistermiddag zelfs al een zelfverzekerd voorproefje, waarbij hij ‘Use Somebody’ van Kings of Leon in een mash-up deed verdwijnen met ‘Fix You’ van Coldplay.

Tijdens die set zien we Franky DSVD van Channel Zero achteraan in de zaal verbroederen met Willy Willy van The Scabs en Tom Helsen. “In 1983 stond ik hier voor het eerst”, herinnert DSVD zich. “Voor 480 Belgische frank (net geen 12 euro, GVA) zag ik Black Sabbath spelen. Een fantastische ervaring. Dat was mijn allereerste concert in Vorst. Sindsdien heb ik alle grote helden hier gevolgd: AC/DC en Judas Priest, maar ook Lenny Kravitz bijvoorbeeld. Je kunt gerust stellen dat ik mijn jeugd zowat heb doorgebracht in Vorst Nationaal tijdens de jaren ’80. Mijn bedoeling is dan ook om het hardrockgevoel van toen terug te brengen.” Dat wil hij voor elkaar krijgen met een medley van Kiss, AC/DC en Black Sabbath.

Andere kleppers als Adamo, dEUS of Arno - die eerder al Vorst Nationaal vulden - zullen echter niet aanwezig zijn: “Le plus beau zit op dat ogenblik in Zuid-Afrika, en dEUS bleek onbereikbaar. Milow hebben we ook gecontacteerd, maar die zit op dat moment in Canada en Arid toert in Frankrijk”, zegt de organisatie. “Jammer. Maar we maken ons sterk dat we genoeg stevige namen hebben om er sowieso een feest van te maken.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234