Dinsdag 18/01/2022

Lofzang met happy end

De boeken van het 29ste Dranouter-folkfestival zijn gesloten. Zondagavond werd bevestigd wat de dagen voordien al in de lucht hing: met meer dan tachtigduizend bezoekers was dit de succesvolste editie in de geschiedenis van de muzikale marathon. Ook tijdens de slotdag werd het hoge niveau aangehouden met een verbluffend concert van Arno en gesmaakte optredens van Guido Belcanto, Wannes van de Velde en afsluiter Afro Celts.

Dranouter

Van onze verslaggever

Tegenvallers waren er zondag jammer genoeg ook, al had dat in het geval van zowel Laïs als Beth Gibbons vooral met de omstandigheden te maken. Laïs - wier eigen carrière zowat samenloopt met de opgang van Dranouter - is haast jaarlijks te gast op het folkfestival, en zorgde de voorbije edities meermaals voor het hoogtepunt van de dag. Dit keer traden Jorunn, Annelies en Nathalie evenwel a capella op. Per definitie geen geringe uitdaging voor een massaal toegestroomd publiek, en op de koop toe leek het of de meisjes elkaar (en zichzelf) niet altijd even vlot konden horen. Daardoor raakten ze soms niet op dezelfde golflengte, wat meer dan eens resulteerde in toononvaste uitvoeringen, en veel gehaper tussen de nummers. Ook de gastbijdragen van Flip Kowlier en Ambrozijn-zanger Ludo Vandeau (wiens Engelse uitspraak trouwens te wensen overliet) konden de boel niet rechttrekken. Special guest DAAN zorgde wél voor een opflakkering, en zijn 'Swedish Designer Drugs', met fraaie geloopte stemmen, zorgde op de valreep toch nog voor een happy end.

Beth Gibbons, in het dagelijkse leven de stem van Portishead, had zo mogelijk nog meer moeite om een groot publiek te boeien. De songs van Out Of Season komen wellicht fantastisch tot hun recht in de intimiteit van een klein theater, maar ze waren te fragiel, te kwetsbaar, te schuchter ook om in de grote concerttent de aandacht van een groot publiek vast te houden. Het feit dat Gibbons zelf evenmin veel moeite deed om een band met haar luisteraars te smeden, maakte er het een en ander niet eenvoudiger op.

Over publieksparticipatie hoef je de Afro Celts dan weer niets meer te leren. De groep heeft onlangs haar naam ingekort, maar blijkbaar was, zelfs in eigen rangen, lang niet iedereen daarvan op de hoogte. Zo bleef James McNally, een virtuoos op dwarsfluit, tin whistle en bodhran, halsstarrig beweren dat Afro Celt Sound System in da house was, en eerlijk is eerlijk, het verschil tussen beide fases van de band was miniem.

Want ook nu werden er, geheel in de geest van een sound system, gasten aangetrokken. Zo kreeg het bonte gezelschap dit keer assistentie van Mairéad Nesbitt, de blonde violiste die eerder op de dag voor een gesmaakt optreden had gezorgd, en ook een boel van de andere los-vaste muzikanten was van de partij. Op visueel vlak hebben de optreden van Afro Celts inmiddels geen geheimen meer. In die mate zelfs dat je haast tot op de seconde wist wanneer de kora van N'faly Kouyate een duel zou aangaan met de talking drum van Moussa Sissokho. Maar door het aantrekken van een echte drummer en een bijzonder funky spelende bassist had de muziek, nog steeds een kruisbestuiving van zowat alle genres die je in een goeie platenwinkel vindt, nog aan body gewonnen. En precies doordat James McNally en Simon Emmerson zich niet meer met het programmeren van allerlei beats bezig moesten houden, hadden ze nu de handen vrij om wat vaker gitaar te spelen, een instrument dat in het geluid van de groep tot nog toe nauwelijks een rol van betekenis had gespeeld. Daardoor was de derde doortocht van Afro Celts op Dranouter misschien niet de verrassendste - zoals gezegd zijn de kunstjes intussen wel bekend - maar op muzikaal vlak zeker de sterkste. En daarmee had men zich in Dranouter nauwelijks een mooiere afsluiter kunnen wensen. (BS)

Een mooiere afsluiter dan Afro Celts had Dranouter zich nauwelijks kunnen wensen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234