Donderdag 26/05/2022

Lobbygate treft partij van Brown

De Britse regeringspartij Labour heeft drie ex-ministers geschorst nadat ze in opspraak waren gekomen in een schandaal rond lobbypraktijken. Er werd een onderzoek begonnen naar het drietal nadat ze aan een undercoverjournalist van Channel 4 hadden verklaard dat ze bereid waren lobbywerk te doen in ruil voor harde cash.

Drie Britse ex-ministers boden journalist in ruil voor harde cash het gebruik van hun contacten aan

De Britse politiek wordt tegelijkertijd geplaagd door een ander schandaal, waarbij parlementsleden hun snoepreisjes die betaald werden door een buitenlandse regering, niet registreerden.

Op slechts zes weken van de verkiezingen, gesteld dat die zoals wordt aangenomen plaatsvinden op 6 mei, wordt de Britse politiek opnieuw getroffen door een schandaal. Bij Lobbygate, zoals de affaire wordt genoemd, zijn ex-ministers en parlementsleden van zowel Labour als de Tory’s betrokken.

Alles draait rond een onderzoek van het programma Dispatches van Channel 4, in samenwerking met de Britse krant The Sunday Times. In het programma deed een journalist zich voor als een werknemer van een Amerikaans lobbybedrijf en benaderde een aantal politici. Onder meer Stephen Byers, een voormalige minister van Transport, hapte toe. Byers zei dat hij bereid was zijn contacten te gebruiken in ruil voor 5.000 Britse pond (zo’n 5.500 euro) per dag. “Je kunt mij inhuren als een taxi”, zei de man. Oud-defensieminister Geoff Hoon, die in de regering-Blair zat bij het begin van de oorlogen in Irak en Afghanistan, zei dat hij zijn internationale contacten wel wilde gebruiken om daar geld uit te slaan. Zijn prijs: 3.000 pond (zo’n 3.300 euro) per dag, hetzelfde bedrag dat ook werd gevraagd door Patricia Hewitt. Naast deze drie kopstukken was er ook Margaret Moran, een backbencher, en barones Morgan van Labour. Het zesde slachtoffer van de undercoverreportage was John Butterfill, parlementslid voor de Tory’s.

De drie voormalige ministers werden eergisteren, na de uitzending op Channel 4, zonder pardon geschorst uit Labour en mogen voortaan niet meer deelnemen aan partijbijeenkomsten. Opvallend was dat net Hoon en Hewitt tot de ‘slachtoffers’ van de undercoverjournalist behoorden. Beide ex-ministers zaten in januari nog achter de mislukte coup tegen premier Gordon Brown. Beide politici hadden ook al aangegeven niet meer te zullen opkomen tijdens de verkiezingen en een nieuwe job te zullen zoeken.

Volgens regels van het parlement mogen parlementsleden voor bedrijven werken, maar moeten ze de betalingen aangeven. Ministers mogen ook geen rechtstreeks lobbywerk verrichten. De betrokkenen zeggen dat ze geen regels geschonden hebben. Het hele schandaal doet denken aan de onkostenaffaire, die vorig jaar losbarstte en waarbij parlementsleden het niet bepaald nauw namen met hun declaraties. Ook toen werd door de schuldigen gezegd dat er geen regels werden geschonden. Maar de betrokken parlementsleden werd toen verweten de bestaande regels erg creatief mis-bruikt te hebben.

Hoewel in beide schandalen zowel parlementsleden van Labour als van de LibDems en de Tory’s betrokken zijn, denken waarnemers dat vooral Labour en premier Gordon Brown zullen worden getroffen. Vorige maand leek Labour in de opiniepeilingen de Tory’s, die al maanden aan de leiding liggen, in te halen. Maar die beweging lijkt nu een beetje stopgezet. Binnen Labour werd dan ook furieus gereageerd op het schandaal. “Stephen Byers, Geoff Hoon en Patricia Hewitt hebben zich gedragen volgens onze ergste verwachtingen en zouden zich te huur hebben aangeboden, de idioten”, zei parlementslid Paul Flynn. Oppositieleider David Cameron maakte handig gebruik van de betrokkenheid van ex-ministers en zei: “Dit treft het hart van de kwestie rond de integriteit van de regering.”

Alsof dat niet genoeg schandaal was, kwam gisteren ook de BBC op de proppen met een voor het Britse parlement opnieuw pijnlijke affaire. Volgens de Britse zender hebben meer dan twintig parlementsleden tegen de regels in niet verklaard dat hun buitenlandse reisjes werden betaald door een buitenlandse regering. Het gaat onder meer om uitstapjes naar de Malediven, Cyprus en Gibraltar en de betrokken parlementsleden zouden zich later, tijdens debatten waarbij die landen betrokken waren, niet hebben onthouden. De regels van het Britse parlement schrijven voor dat zulke bezoekjes moeten worden geregistreerd en tijdens parlementaire vragen, moties of debatten openbaar worden gemaakt, zodat parlementsleden niet kunnen worden beschuldigd van het aanvaarden van buitenlandse gastvrijheid in ruil voor politieke gunsten.

Andrew Dismore, van Labour, zou op die manier tientallen keren die regel hebben geschonden door zijn jaarlijkse bezoekjes aan Cyprus, betaald door de Cypriotische regering, niet aan te geven en zich tijdens parlementsdebatten over Cyprus niet te onthouden. Dismore zei later aan de BBC dat de parlementaire vragen en debatten over Cyprus niets van doen hadden met zijn reisjes en dat hij die daarom niet had verklaard.

Een ander parlementslid, de conservatief David Amess, gaf toe dat hij een gratis reisje naar de Malediven niet had geregistreerd. Een tweede snoepreisje zou hij pas na een jaar aangegeven hebben en dat, zo zei hij zelf, kwam door een administratieve fout. Amess leidde twee debatten over Britse steun aan de Malediven.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234