Donderdag 24/06/2021

Review

'LittleBigPlanet 3' is nog aandoenlijker met levensechte graphics

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation

Nu de PlayStation 4 op kruissnelheid zit, wordt het duidelijk dat Sony niet van plan is om zijn vorige overgangsstrategie - de vorige console naar de kinderkamer, de nieuwe centraal in het woonvertrek - te herhalen. Dat de knappe kindertitel 'LittleBigPlanet 3' meteen de PS3 overslaat, bewijst in ieder geval dat de fabrikant niet zo'n ambitieuze plannen meer heeft voor zijn vorige console. En niet helemaal onterecht, want de extra rekenkracht doet games van dit slag meer goed dan je denkt.

Ah, die Sackboy. Had jij nog maar zes jaar geleden durven vermoeden dat Sony en diens Britse dochteronderneming Media Molecule een personage zouden creëren dat meteen zo'n resonantie zou krijgen in de harten en geesten van (veelal jongere) gamers?

Het uit jute vervaardigde mannetje met de ritssluiting aan zijn voorkant en de guitig uitgestoken tong heeft nog niet de plaats aan het videogamefirmament veroverd die een Super Mario of een Master Chief bekleedt, maar het komt - met nog maar drieëneenhalve game achter de kiezen - stilaan in de buurt. 'LittleBigPlanet 3' is goed op weg om die populariteit nog wat te vergroten.

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation

Opwaardering

Net als in de twee voorgaande delen staat het maken van eigen levels, het optuigen van je hoofdpersonage en het delen van content met andere spelers op het voorplan in 'LittleBigPlanet 3', maar tegelijkertijd heeft Media Molecule ook de door de designers zelf gemaakte levels opgewaardeerd in deze game.

Waar het in de eerste en tweede 'LittleBigPlanet' eerder om een iets langere set voorbeeldlevels ging, merk je in deze aflevering écht de hand van een stel bedreven leveldesigners. Dat heeft voor een stuk zijn weerslag op de aard van de levels. Ze zijn iets langer en moeilijker (sprongetjes vragen wat meer precisie, puzzels zijn niet altijd van de poes), en ze consolideren een tempo dat stilaan typerend wordt voor 'LittleBigPlanet': de levels in deze tweedimensionale platformgame gaan nog een versnelling lager dan andere platformgames, zoals de 'Super Mario's en de 'Rayman's, waardoor deze games ook hun eigen (wellicht jongere) publiek rond zich scharen.

LittleBigPlanet 3

Graphics

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation
null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation

Maar ook in 'LittleBigPlanet 3' zit het echte spel hem natuurlijk in het maken, personaliseren en delen van dingen. Bijna geen enkele LBP-speler vat de game aan met de originele versie van Sackboy, en ook deze nieuwe versie laat je toe om die naar eigen wil aan te kleden. Het verdienen van stickers en andere parafernalia in de game geeft je ook de mogelijkheid om je eigen decors op te trekken, en de component waarin je eigen levels creëert is ook nog wat uitgebreider - maar niet complexer! - geworden.

Nog steeds bouw je letterlijk spelenderwijs je levels: niet door middel van een 'tool' met alleen maar menu's, maar door Sackboy constant in de actie te betrekken. Ook de 'community' is ondertussen goed bezig geweest, dus wanneer je een PlayStation Plus-abonnement hebt kun je meteen aan de slag gaan in honderden levels van andere spelers. Of jouw eigen briljante creaties eraan toevoegen: we waren in ieder geval blij te zien dat de activiteit van de gemiddelde LBP-speler ondertussen niet is getaand.

null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation
null Beeld Sony PlayStation
Beeld Sony PlayStation

Aandoenlijk

Het belangrijkste element waarop deze 'next-gen'-versie van de game echter een voetje voor heeft op de vorige, ligt nog iets meer voor de hand: de visuele presentatie. De extra rekenkracht van de PlayStation 4 werd - in tegenstelling tot de aanpak die meestal geldt voor games van dit slag - vooral gebruikt om wat mìnder afhankelijk te zijn van de speciale visuele stijl die de makers aan de game hebben toegebracht, en wat meer op visueel realisme te mikken.

Het ziet er nog altijd bijzonder 'cute' en aandoenlijk uit, maar de stoffen en materialen waaruit alle objecten in de gamewereld zijn gemaakt worden extreem fotorealistisch weergegeven. En dat geeft een verbluffend resultaat. Ook de diepte van de decors (er zijn liefst vier keer zoveel 'lagen'), de gelaagdheid van de levels (soms wordt er à la 'Rayman Legends' in 2,5D gegaan en het realisme van de fysica profiteren van de extra paardenkracht.

'LittleBigPlanet 3' is uit voor PlayStation 4.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234