Woensdag 11/12/2019

Literatuur als game: beter dan het boek

Dubai, die ooit zo pronte parel aan de Perzische Golf, is wijlen. Het emiraat werd bedolven onder een resem cataclysmische zandstormen, en het grootste deel van de populatie is geëvacueerd. Het enige wat er nu nog rondloopt zijn milities van schorremorrie die na de val van de stad naar haar ruïnes zijn getrokken om de overgebleven rijkdommen te plunderen. Of erger: jouw missie in Spec Ops: The Line, een nieuw militair schietspel dat deze week op de markt komt voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc, is het terughalen van de Amerikaanse kolonel John Konrad, die samen met een klein bataljon soldaten is achtergebleven om de niet tijdig geëvacueerde bevolking te beschermen tegen die plunderaars.

Al snel merk je dat Konrad zélf de eigenlijke vijand is: door de gruwelen die hij zag na de laatste noodlottige zandstorm ging voorgoed het licht uit in zijn geest, en nu voert hij een schrikbewind over een legertje militieleden.

Klinkt dat bekend in de oren? Dan hebt u wellicht Heart of Darkness van Joseph Conrad gelezen, of minstens Apocalypse Now gezien, die filmklassieker van Francis Ford Coppola, die gebaseerd is op de roman. Net als Spec Ops: The Line, waarvoor de Berlijnse gamestudio Yager eveneens Heart of Darkness als blauwdruk koos. "We vertellen niet het volledige verhaal na, want het onze is gebaseerd op beslissingen van de speler en heeft dus ook meerdere eindes", zegt producer Tarl Raney. "Maar net als in het boek exploreren we de duisternis van de menselijke geest. Dubai was daarbij een gedroomde locatie: een omgeving met reusachtige kristallen giraffen leek ons ideaal om de gevolgen van menselijke perversie te tonen."

Game-adaptaties van literatuur: ze zijn tot nu toe nog op één hand te tellen. Het enige recente voorbeeld van zo'n literaire bewerking was Dante'sInferno drie jaar geleden, een 'gamificatie' van het eerste deel uit Dante Alighieri's Goddelijke komedie. Ook daar getroostten de makers zich grote vrijheden om de tekst in gamevorm te lepelen (Dante was ineens een kruisvaarder, om het plausibel te maken dat hij honderden demonen over de kling kon jagen), maar de structuur van de game - een 'brawler', waarin het hoofdpersonage honderden demonen fileert met een zeis en zo de negen cirkels van de hel doorkruist - liep min of meer parallel met die van het boek. "We bleven ook niet bij het boek alleen", zei artdirector Ash Huang na de lancering van Dante's Inferno. "We gebruikten schilderijen en beeldhouwwerken uit de achttiende en negentiende eeuw als referentie voor de visuele omgeving, die een metafoor moest zijn voor pijn en lijden."

Ook bij Spec Ops: The Line lag de keuze voor een militaire shooter wat dat betreft voor de hand: dat soort games is in de eerste plaats een simpele reis van punt A naar punt B, bezaaid met obstakels. Ideaal als metafoor voor een trip naar de duisterste krochten van de menselijke ziel. Niet toevallig speelde het reiselement ook een belangrijke rol in Apocalypse Now (waarin Martin Sheens personage dieper en dieper de Cambodjaanse jungle in moest) en de originele roman (waarin het hoofdpersonage een rivierbootkapitein in koloniaal Congo was).

Vergamede literatuur kan dus, als de gamemakers een beetje moeite doen in de ontwerpfase van hun product. Ook bij film was het navertellen van een gestructureerd verhaal pas mogelijk nadat de prilste cineasten de montage hadden ontdekt. Waar ze dus blijven met hun game-adaptaties van Ulysses, Madame Bovary en De gebroeders Karamazov? Dat hangt af van hoe goed de gamemakers van morgen de technische mogelijkheden van hun medium blijven exploreren.

Elke maandag signaleert Ronald Meeus wat er beweegt in de gameswereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234