Woensdag 20/11/2019

Literaire robot moet klassieker schrijven

De Nederlandse auteur Ronald Giphart experimenteert met geprogrammeerde literatuur. Samen met een intelligente computer hoopt hij een meesterwerk te schrijven.

Het idee is dat Giphart en de computer op elkaar reageren. De auteur tikt een zin in een tekstverwerkingsprogramma, waarna de software met suggesties komt. Gevoed door tienduizenden Nederlandstalige boeken, ook vertaalde romans, zou de kunstmatige intelligentie normaal gesproken met een nogal generiek geformuleerde zin komen. Om dit te voorkomen krijgt de schrijver toegang tot een aantal verschillende stijlen die hij kan aanroepen.

Een eigen Giphart-knop bijvoorbeeld, op basis van alle Giphart-romans die zijn ingevoerd. Hij kan ook gaan mixen: Giphart met sciencefictionauteur Isaac Asimov. "De verschillende mixen maken het interessant. Het is fascinerend te zien wat voor mooie en spannende zinnen er nu al uit ons experiment rollen", zegt onderzoeker Folgert Karsdorp van het Meertens Instituut.

Een boek kan de computer nog niet geheel zelfstandig schrijven, maar een alinea lukt wel al. Karsdorp gelooft hoe dan ook in een samenwerking tussen mens en robot, met de auteur als creatief genie en bewaker van de rode draad. Giphart zelf ziet het ook zo: "Normaal gesproken verzin ik zelf de plot, werk ik de karakters uit en zoek de woorden. Nu gaat de robot me helpen. Ik ben de baas, maar hij doet het werk."

Het co-auteurschap tussen mens en machine moet resulteren in een 'uniek literair verhaal' dat in november tijdens de bibliotheekcampagne van de CPNB wordt gepubliceerd, tegelijk met de gratis heruitgave van Ik, robot van Isaac Asimov. Vandaar dat de robot AsiBot heet.

Mechanische kunstenaars

Computers die zelfstandig muziek maken, een schilderij produceren of verhalen schrijven zijn er al langer. Soms leidt dat tot verrassend goede resultaten, zoals de nieuwe 'Rembrandt' die de computer vorig jaar op basis van echte Rembrandts wist te maken.

Ronald Giphart gaat de komende maanden met de 'literaire synthesizer' aan de slag. Volgens Karsdorp bestaat de software al even, maar is een dergelijk experiment nieuw. Hij vergelijkt het met de elektrische gitaar. "Die bestond al voordat Jimi Hendrix virtuoze solo's speelde. Ook nu moeten we ontdekken hoe we het instrument van deze taalmodellen moeten bespelen om tot nieuwe literatuur te komen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234