Zondag 25/08/2019

Literaire clichés verfilmd

De vertelstructuur van dit literaire melodrama kan nog het best omschreven worden als een matroesjka: zo'n kleurrijk poppetje met daarin een steeds kleinere versie van zichzelf. Toch blijft de film steken in literaire clichés.

The Words

Drama

Regie: Brian Klugman en Lee Sternthal

Met: Bradley Cooper, Jeremy Irons, Dennis Quaid

Duur: 102 minuten

De film begint met de erg succesrijke schrijver Hammond (Dennis Quaid) die voor een zaal vol bewonderaars voorleest uit zijn bekroonde roman The Words. Daarin vertelt hij het verhaal van de, jawel, ook al erg succesrijke schrijver Jansen (Bradley Copper) die bekroond wordt voor zijn debuutroman The Window Tears, die van hem in één klap de lieveling van het New Yorkse literaire establishment heeft gemaakt. Zijn mooie jonge vrouw Dora (Zoë Saldana) is natuurlijk ook bijzonder trots op haar getalenteerde echtgenoot.

Maar de literaire naam en faam van Jansen zijn op los zand gebouwd. Hij heeft de bejubelde roman immers niet zélf geschreven, maar woord voor woord gekopieerd van een manuscript dat hij, tijdens zijn huwelijksreis in Parijs, toevallig ontdekt heeft in een oud, leren boekentasje bij een of andere brocanteur. De echte auteur (Jeremy Irons, die op de generiek alleen maar als The Old Man vermeld staat) heeft sinds het dramatische verlies van dat manuscript, ruim een halve eeuw geleden, nooit meer iets op papier gezet. Maar hij neemt nu toch de moeite om plagiaris Jansen, en dus ook de kijker, via sepiakleurige flashbacks te komen vertellen in welke omstandigheden die zéér persoonlijke roman na de Tweede Wereldoorlog in Parijs tot stand is gekomen.

Als film voert The Words dus verschillende soorten schrijvers en uiteenlopende boeken op die als poppetjes in elkaar passen met als voornaamste gelijkenis de opeenvolging van alle mogelijke en onmogelijke clichés over struggling writers, gedweep met Hemingway én Parijs, met flessen drank over straat waggelen, dure schrijfmachines zomaar stukgooien, gefilosofeer over het noodzakelijk verband tussen great suffering en great writing, enzovoort.

Natuurlijk raakt de film ook wel boeiende thema's aan, zoals artistieke (zelf)twijfel, creatieve impasse, de morele implicaties van letterdieverij en het verschil tussen leven en fictie, maar dat gebeurt toch voornamelijk luchtig en vluchtig. Alsof de filmmakers eigenlijk willen suggereren dat wie daar écht in geïnteresseerd is, maar eens een goed boek moet lezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden