Woensdag 20/10/2021

Lisbeth Imbo maakt eindejaars-talkshows voor Canvas

Lisbeth Imbo zal tijdens de eerste week van de kerstvakantie Tafel 13 presenteren op Canvas. In de vierdelige reeks talkshows blikt ze met een aantal gasten terug op het voorbije jaar en kijkt ze vooruit naar 2013. De bedoeling is om er geen traditioneel eindejaarsoverzicht van te maken, maar wel een programma dat de onderstroom en de trends van 2012 wil vatten en van daaruit wil kijken naar wat 2013 kan brengen.

Tafel 13 vervangt tijdens die week Reyers laat. Terwijl Imbo Tafel 13 voorbereidt, stopt ze even met de presentatie van Login. Vanaf 3 december neemt VRT-journalist Riadh Bahri het reportagemagazine voor zijn rekening. Hij maakt daarmee zijn debuut als presentator.

Luc Verbist is ICT-man van het jaar

Luc Verbist, de chief information officer van De Persgroep, is door het vakblad Data News uitgeroepen tot de Belgische 'CIO of the Year 2012'. Verbist (54) werd door de zowat 9.500 lezers van Data News in de top drie van de belangrijkste Belgische CIO's van het jaar gestemd. De jury van de IT-prijs wees hem daarop aan als de CIO van het jaar. Ze prijzen Luc Verbist voor zijn leiderschap en de manier waarop hij it als het platform positioneert binnen het mediaconcern De Persgroep (Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Tijd en vtm). Hij werd ook gelauwerd voor de opmerkelijke integratie van de Nederlandse activiteiten. Verbist is al bijna 15 jaar CIO bij De Persgroep.

Directeur Royal Opera wordt BBC-directeur

Tony Hall, de algemeen directeur van het Royal Opera House in Londen, volgt George Entwistle op aan het hoofd van de BBC. Hall, een vroegere nieuwschef van de BBC, krijgt de zware opdracht de Britse openbare omroep uit de diepe crisis te trekken waarin de omroep belandde na het pedofilieschandaal rond ex-presentator Jimmy Savile. De BBC wordt ervan beschuldigd de zaak in de doofpot te hebben willen stoppen. In de nasleep daarvan moest de omroep zich ook nog eens publiek verontschuldigen voor valse beschuldigingen aan het adres van een hoge politicus in het duidingsprogramma Newsnight. De 61-jarige Hall verliet de BBC 11 jaar geleden om de leiding te nemen over het Royal Opera House Covent Garden. Zijn leiderschap van het operahuis werd als succesvol geprezen.

'De Telegraaf' krijgt gelijk van Mensenrechtenhof

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft De Telegraaf gelijk gegeven in een conflict met de Nederlandse staat.

Twee journalisten van de krant werden maandenlang door de inlichtingendienst AIVD geobserveerd nadat ze artikels hadden geschreven over geheime AIVD-dossiers die in de handen van een topcrimineel waren gevallen. De journalisten werden in 2006 ook enkele dagen vastgehouden om zo hun bronnen te ontfutselen. De Hoge Raad, Nederlands hoogste gerechtelijke instantie, gaf de AIVD eerst gelijk omdat de nationale veiligheid op het spel stond. Het Mensenrechtenhof floot de Hoge Raad nu terug omdat de rechten van de journalisten geschonden zijn. De twee journalisten krijgen ook 60.000 euro schadevergoeding.

Uitgever 'Le Soir' moet fors besparen

Rossel et Cie, de kernentiteit binnen de groep Rossel die onder meer de krant Le Soir uitgeeft, moet volgend jaar 3 miljoen euro besparen. De uitgever heeft te lijden onder dalende reclame-inkomsten. "Zoals de regering en 80 procent van de bedrijven passen wij ons budget aan de economische context aan", zegt CEO Bernard Marchant. De besparingen zouden voor een deel op de loonmassa gebeuren en deels op andere kosten. De directie wil naakte ontslagen vermijden.

Vtm schrapt 'Debby & Nancy's warme wintershow'

Vtm heeft met onmiddellijke ingang een punt gezet achter Debby & Nancy's warme wintershow. Het programma wordt vanaf morgen vervangen door een film. De commerciële zender nam de beslissing na de slechte kijkcijfers voor het programma van Stany Crets en Peter Van den Begin.

"We zijn tot de conclusie gekomen dat de typetjes Debby & Nancy op de moeilijke zaterdagavond een te beperkt kijkerspubliek bereiken", zegt An Rydant, netmanager van vtm. Debby & Nancy hadden vorige zaterdag nog slechts 302.000 kijkers. (JDb)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234