Dinsdag 20/10/2020

Lisa Stansfield steelt de show op de Proms

De Night of the Proms is een begrip in Vlaanderen. Cijfers wijzen uit dat één op twintig Vlamingen jaarlijks een bezoekje brengt aan het spektakel met pop en klassiek. De opening van de concertreeks werd woensdagavond alvast door 17.500 mensen bijgewoond. Vooral Lisa Stansfield en surprise-act Peter Koelewijn deden het Antwerpse Sportpaleis op zijn grondvesten daveren. Bassist Mark King (ex-Level 42) loste de hooggespannen verwachtingen niet in.

Op de eerste maten van het bombastische Also sprach Zarathustra van Richard Strauss beet Il Novecento de spits af. Na woensdag volgt een reeks van 32 Night of the Proms-concerten in Antwerpen, Nederland, Duitsland en Oostenrijk. De sfeer zat er meteen in, zeker voor de duizenden joelende studenten op het middenplein met een vaandel in de linker- en een pintje in de rechterhand. Presentator Carl Huybrechts wilde die ambiance nog wat vergroten met 'Antwerp city, here we come' - een eigen versie van een bluesklassieker - maar had dit beter niet gedaan. 'Schoenmaker blijf bij uw leest', zeggen we dan, want zingen is nu eenmaal niet hetzelfde als presenteren.

Een luid "Music, maestro, please" zorgde er telkens voor dat het huisorkest Il Novecento, onder de deskundige leiding van dirigent Robert Groslot, een populaire klassieker inzette. Een suite uit de Notenkraker (Tsjaikovski), de Radetsky Mars (Strauss), La Gaza Ladra (Rossini): alles is mogelijk op de Proms. Inmiddels blijft de barslechte akoestiek in het sterk verouderde Sportpaleis, dat overigens vanaf mei 1999 volledig wordt vernieuwd, een vervelend minpunt.

Nochtans probeert organisator Prommusic jaarlijks al het mogelijke te doen om een optimale klankkwaliteit te garanderen. Dit jaar werden de artiesten uitgerust met een nieuw snufje - 'wireless in-ear monitoring', kregen het koor en orkest gesofistikeerde microfoons en moest een grote witte 'parasol' boven het podium het geluid zo goed mogelijk verspreiden. Het mocht echter niet baten. Vooral het optreden van Mark King (vroeger bij Level 42) ging bijna volledig de mist in door de slechte geluidskwaliteit. "Het was de eerste keer dat King werkte met een hoofdmicrofoon. Het zaakje schoof voortdurend alle richtingen uit, waardoor de man soms onverstaanbaar werd. Nochtans gebruiken wij dezelfde microfoons als Janet Jackson, die de hele avond staat rond te springen, en dat zonder microfoonproblemen," aldus Jan Van Esbroeck van Prommusic.

Toch kan het geflopte optreden van King niet volledig geweten worden aan de slechte geluidskwaliteit. De man stelde opvallend teleur door Level 42-klassiekers als 'Lessons in love', 'Running in the family' en 'Love games' slechter te zingen dan zijn publiek. Ook hier: schoenmaker, blijf bij je leest en hou het in het vervolg bij basgitaar bespelen.

John Miles daarentegen kreeg de zaal goed mee met een cover van de klassieker 'Bohemian Rhapsody'. Trompetist Ole Edvard Antonsen, de vertegenwoordiger van het centrale muziekinstrument, bracht het overbekende 'Funiculi, Funicula (Napoli)' van Luigi Danza. Het koor kon ons eveneens bekoren met Orffs schitterende Carmina Burana en later met 'Gloria All'Egitto' uit Aïda, de wereldberoemde opera van Verdi.

Toch was er over de hele avond slechts één echte uitblinker: Lisa Stansfield overdonderde Antwerpen met haar prachtige stemgeluid. Zij is een van die zeldzame blanke artiesten die beschikken over een hartstochtelijke 'zwarte' stem. 'Changes', 'The Real Thing' en 'All Around the World' deden de zaal plat gaan van verbazing, bewondering en ontroering. Deze grote dame heeft er zonder twijfel nog een aantal fans bijgewonnen.

De Proms trakteert zijn publiek ook elk jaar op een lokale surprise-act. Dit jaar kozen zij niet voor één, maar voor vier artiesten, die afwisselend de concerten zullen bezoeken. Peter Koelewijn mocht het rijtje openen, en hij deed dat overtuigend met 'Kom van dat dak af'. Wet Wet Wet trad pas tegen het einde van de avond aan. De drie jongens werden onthaald op een warm applaus, maar konden het publiek pas echt boeien door een grote hit als 'Love is all around' uit de kast te halen. De avond werd afgesloten met het gebruikelijke 'Land of Hope and Glory', luidkeels meegebruld door de ondertussen lichtjes bezopen studenten, gevolgd door de grote finale met alle artiesten. 'With a Little Help from my Friends' maakte opnieuw duidelijk dat Lisa Stansfield alle andere aanwezigen op het podium overklaste.

(EH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234