Vrijdag 22/10/2021

Lipstick

Hoe de lippen een dienst werd bewezen

c'est chic

Cosmeticabedrijven hebben de laatste honderd jaar hun uiterste best gedaan om vrouwen te helpen bij het ontwerpen van het ideale pruilmondje. Met behulp van kleurrijke verfjes, glossy balsems en verzorgende conditioners ligt het ultieme schoonheidsideaal binnen handbereik. Een overzicht van een eeuw vol innovaties.

Door Kim De Craene

De vorm en de kleur van vrouwenlippen zijn altijd al onderhevig geweest aan grote veranderingen. In de eerste eeuw voor Christus gebruikte Cleopatra bloemenextracten en rode mieren om haar lippen rood te krijgen. Rijke dames in de dertiende eeuw kozen voor een roze kleur, gemaakt van een zeldzaam pigment. Zo konden ze zich onderscheiden van de lagere klasse. De volgende vijf eeuwen was lippenstift een sociaal taboe. Pas na de decennialange Victoriaanse preutsheid, toen alleen prostituees rode lippen hadden, werd een geverfde mond aanvaardbaar. Vandaag is de symbolische status van de lippenstift onbetwist.

De eerste lippenstift wordt gecreëerd in 1878. Ne m'oubliez pas is een vondst van het Franse huis Guerlain. De roze stick zit in een gouden doosje en wordt gemaakt voor de aristocratische klanten. In het begin van de 20ste eeuw beschouwen vooruitstrevende vrouwen hun geverfde lippen als een symbool van emancipatie en rebellie. Gekleurde lippen worden bijna een sociale noodzakelijkheid.

1913: in verschillende winkels in Frankrijk wordt lippenstift opgerold in gekleurd papier te koop aangeboden.

1915: Maurice Levy ontwerpt de eerste Amerikaanse lippenstift, een staafje kleurstof in een metalen omhulsel.

Het U.S. Patent Office krijgt in 1923 meer dan honderd patentaanvragen voor verschillende vormen van lipstick en variaties op de houder. Bijzondere aanvragen zijn de achthoekige lippenstift en een lippenstift die als een boterham uit een broodrooster springt. Ook de waterproofversie wordt uitgevonden. Max Factor ontwerpt de trademark mouths: met deze afdrukken kunnen vrouwen de kleur en vorm van de lippen van hun lievelingsactrice nabootsen. De lippen van Clara Bow en Mae Murray zijn de favorieten. Lipstick met een smaakje wordt modieus, vooral kersen doen het goed.

Helena Rubinstein introduceert de Cupid's Bow, een hulpmiddel dat de bovenlip in een perfecte pruillip modelleert.

1925: het huis van Guerlain creëert zijn eerste lippenstift, slechts verkrijgbaar in één kleur: Rouge d'Enfer.

Conventionele producten als de lipliner en de beschermende sticks tegen de zon verschijnen voor het eerst. Bestaande producten worden verbeterd, gewone sticks krijgen een extra glans en worden geparfumeerd. De ontwikkelingen worden door de massa op veel enthousiasme onthaald. Vogue roept de lippenstift uit tot een karakteristiek product van de twintigste eeuw.

Couturier Elsa Schiaparelli ontwerpt nieuwe kleuren waaronder felroze, dieprood en dieppaars.

Leiders in de cosmetica-industrie zoals Elizabeth Arden, Helena Rubinstein en Lancôme openen hun eerste schoonheidssalons, waar services als gezichtsmassages en make-uptips worden aangeboden.

Guerlain lanceert Jeu de Dames, het damspel, genoemd naar de geruite verpakking. Helena Rubinstein wordt het eerste cosmecticamerk dat lippenstift aanprijst die de lippen beschermt tegen de zon. Guerlain produceert Rouge Automatique, met het eerste klik- en veersysteem.

1930: Max Factor creëert 's werelds eerste lipgloss.

1938: Volupté introduceert het eerste lippenpenseel en een lipkit waarin een lippenstift zit, een penseel, een borstel en zes sjablonen in verschillende vormen die helpen bij het uitlijnen van de lippen.

1939: Max Factor vindt de Kissing Machine uit, een machine die de veegvastheid van zijn creaties test.

Revlon is het eerste merk dat aan kleurcoördinatie doet: nagels en lippen moeten bij elkaar passen, lippenstift en nagellak verschijnen in dezelfde kleur.

Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog doet de cosmeticaproductie het goed. Make-up dragen is een patriottische daad, lippenstift wordt een symbool van onverwoestbare vrouwelijkheid. De moraal van de vrouwen krijgt een boost omdat ze zich in de donkere oorlogstijden kunnen opmaken. De mannelijke soldaten worden opgepept door beelden van mooi opgedirkte dames. In Engeland wordt de productie van lippenstift aan banden gelegd omdat de materialen voor oorlogsdoeleinden moeten worden gebruikt. Er ontstaat een zwarte markt in Londen, rodebietensap is een goedkoop alternatief.

1943: tijdens de oorlog gebruiken de soldaten antizonnebrandsticks.

1944: er is een tekort aan metaal, lippenstift wordt in houten houders aangeboden.

1947: 90 procent van de Amerikaanse vrouwen gebruikt lippenstift.

1948: Rimmels nieuwe Lip Palette bevat een reeks van kleuren, verpakt met spiegel en borstel. Gala of London biedt een hervulbare lippenstift aan, de Lipline. Clairols nieuwigheid is dan weer de lipstick die opent als een springmes.

Voorheen kochten vrouwen slechts één kleur die paste bij hun haarkleur of teint. In de jaren '50 schaffen ze zich meerdere kleuren aan die ze kunnen dragen bij verschillende outfits. In 1959 spenderen Amerikanen 93 miljoen dollar aan 62 miljoen tubes.

1952: Revlon lanceert de beroemdste advertentiecampagne van het decennium, voor zijn Fire & Icetint.

1954: Rouge Dior, de eerste lippenstift van het Diorhuis, wordt uitgebracht in twee kleuren.

1955: kristalgigant Baccarat werkt samen met Dior aan de verpakking van zijn lippenstift.

1956: Dorothy Gray introduceert de Pink Mink, met de belofte dat de kleur bij alles past.

Na jaren van innovaties brengen de jaren '60 niet veel nieuws. Dé trend is lippenstift gebruiken die nauwelijks zichtbaar is. Beige en wit doen het goed. Het grote make-upnieuws komt uit Londen. Mary Quants slimme en grappige verpakkingen trekken de aandacht van een generatie en zijn bekende verfdoos wordt een klassieker.

1964: Estée Lauder lanceert zijn eerste lippenstift, Re-Nutriv.

1966: Bourjois brengt een viltstiftstick op de markt.

1968: de Amerikaanse fotograaf Irving Penn shoot zijn eerste campagne voor Clinique.

Lippenstift wordt opnieuw een symbool van rebellie. Punks en rockers gebruiken vooral zwart en paars, discoliefhebbers provoceren met glossy lippen in felle kleuren. Feministen boycotten make-up, ze vinden de commerciële beautybusiness vernederend voor vrouwen.

1973: bij Cosmetics à la Carte kan elke denkbare tint worden besteld. Gabrielle Chanels lievelingskleur vermiljoenrood keert terug onder de naam Rouge de Chanel.

1979: Yves Saint-Laurent introduceert de genummerde lipsticklijn, het fuchsiaroze nummer 19 is de topper.

Rood wordt dé modekleur. Beroemdheden als Madonna, Jerry Hall, Ivana Trump en Nancy Reagan verven de mond rood. De eerste campagnes tegen dierenproeven krijgen aandacht.

1987: Guerlain brengt de eerste tweekleurige lippenstiften uit, genoemd naar cocktails: Manhattan, Porto Flip en Alexander.

1989: Cliniques Almost Lipstick in Black Honey wordt een wereldwijde bestseller en veroorzaakt een koopwoede.

Lippenstift wordt viermaal zoveel verkocht als andere make-upproducten. Deze positieve cijfers leiden tot een hoog niveau van professionalisme, vooral op het vlak van design en marketing. Celebrity's werden opgevoerd in advertentiecampagnes. Natuurlijke ingrediënten en zachte formules beginnen aan een opmars.

1990: Revlon lanceert een lipstick die langer op de lippen blijft, ColorStay.

1991: Clarins brengt zijn eerste lippenstift uit die een revolutionair antivervuilingscomplex bevat.

1993: Clinique introduceert de Long Last Lipstick, de bekendste in de geschiedenis. Het zilveren kokertje wordt al snel iconisch.

1994: M.A.C. begint met Viva Glam, een glamoureuze antiaidscampagne. De Amerikaanse dragqueen RuPaul is de woordvoerder.

1998: Urban Decay brengt een lijn op de markt in ongewone kleuren met onaantrekkelijke namen als Gunk (smurrie) en Roach (kakkerlak) onder invloed van de grungehype die schoonheid afzweert.

1999: DuWop creëert Lip Venom, dat dankzij een krachtige mix van kaneel, gember en wintergroenolie de lippen doet opzwellen.

2000: de Juicy Tubes van Lancôme worden reeds een paar weken na de lancering een cultproduct.

2005: Guerlains KissKiss wordt heruitgebracht in nieuwe kleuren, de Franse juwelenontwerper Hervé Van Der Straeten ontwerpt de verpakking.

2006: Chanels Rouge Allure opent met één klik. Dior lanceert the ultimate lipstick, Rouge Dior, in 32 kleuren. n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234