Donderdag 13/05/2021

Lindbergh onder de loep

Belgische modefotografen bezingen 5 iconische foto's van Peter Lindbergh.

Athos Burez

over Daft Punk, Ault, France, 2013 M Le Monde

"Lindbergh is niet alleen goed in het vastleggen van een beeld op het juiste moment, maar ook in het creëren van een bepaalde sfeer. Deze foto van Daft Punk zou gerust een beginshot kunnen zijn van hun nieuwe videoclip. Beide heren, strak in het pak, staan een beetje cool te wezen op een verlaten plek met dramatische wolken op de achtergrond. Hoewel ze daar statisch staan, voel je de beat er wel wat in. Zijn zachte belichting in contrast met het zwarte van de kostuums en de donkere achtergrond geven ook een subtiliteit aan zijn foto's. Dit werk heeft zelfs iets duisters, vind ik. Hij geeft de indruk dat er onheil in de lucht hangt. De rode draad die ik meestal in zijn werk terugvind, is: hoe kwetsbaar of zelfs - zoals in deze foto - uitdrukkingsloos hij zijn modellen ook portretteert, ze hebben toch altijd een gloed van trots en een zekere fierheid over zich heen."

Zeb Daemen

over John Galliano, Paris, France, 1996 Harper's Bazaar

"Lindbergh heeft zich een unieke stijl eigen gemaakt waardoor je zijn werk onmiddellijk herkent. Zijn foto's ogen vaak simpel, ze stralen een soort van rust en soberheid uit, maar toch is er altijd iets intrigerends aan. Hij geeft je het gevoel dat er achter elke foto een groter verhaal schuilt. Door het gebruik van zwart-witfotografie creëert hij een heel filmische sfeer, alsof het beeld zo uit een film noir is geplukt. Hier wordt John Galliano zelfs bijna één met de zwarte achtergrond, waardoor de aandacht volledig naar hem wordt gezogen. Het spelen met de belichting en de weerkaatsing van de lichtspot in de schaar maakt dit beeld voor mij tijdloos. Iets waar hij eigenlijk bij elke foto lijkt in te slagen."

Klaartje Lambrechts

over Christy Turlington, Tatjana Patitz, Peter Lindbergh, Naomi Campbell, Cindy Crawford & Linda Evangelista, New York, 1990

"Niet alleen de combinatie van deze topmodellen uit de jaren negentig maakt dit beeld zo sterk, deze foto zegt ook veel over Lindbergh zijn manier van werken. Hij bouwt een band op met zijn modellen. Een factor die zeer bepalend is in zijn werk en ervoor zorgt dat hij ongelooflijk krachtige beelden kan neerzetten. Toch behoudt hij ook altijd de natuurlijke sfeer en een zekere zachtheid. Hij vindt altijd het juiste evenwicht tussen esthetiek en emotie. Dit beeld zou een weerspiegeling kunnen zijn van Lindberghs passie en het plezier dat hij heeft in zijn werk en in het contact met de modellen. Het wederzijdse vertrouwen en de vriendschap die deze foto uitstraalt, maken het tot een heel intiem en innemend portret."

Sofie Coreynen

over Kate Moss, Paris, 2015 Vogue Italia

"Ik heb het geluk gehad Lindbergh vijf jaar geleden te mogen ontmoeten in het Fotomuseum in Antwerpen. Een bijzonder amicale en humoristische man. Hoewel hij een van de meest iconische modefotografen is, blijft hij heel nuchter. Voor hem is fotografie een ambacht en dat zie je aan zijn werk. Hij portretteert Kate Moss op een heel Franse manier. Stijlvol, elegant, maar tegelijkertijd straalt ze ook een zekere nonchalance uit. Die klassieke tijdloosheid is een vaste waarde geworden in zijn foto's en maakt hem ook zo begeerd in New York. Hij wil niet dat zijn foto's geretoucheerd worden, wat in de Verenigde Staten dagelijkse kost is. Dat is wat ik zo mooi vind. Je ziet dat Kate Moss een vrouw is die de grens van de veertig voorbij is. Ze heeft rimpels rond haar ogen, maar ook op haar decolleté. Ze blijft een prachtige vrouw, maar hier weet Lindbergh toch een menselijker beeld van haar vast te leggen."

Franky Verdickt

over Debbie Lee Carrington & Helena Christensen, El Mirage, California, USA, Vogue Italia

"Hoewel het commerciële karakter van de modesector vaak voelbaar is in modefotografie, slaagt Lindbergh erin zijn modellen heel natuurlijk weer te geven. Hij legt een bepaalde gevoeligheid vast die mijlenver staat van de glamourfotografie die bijna een normaliteit is geworden in de sector. Dat is ook zeker het geval bij dit werk, wat zelfs een absurd kantje heeft. Helena Christensen naast een kleinere Debbie Lee (actrice met dwerggroei, red.) die gekleed gaat als iets wat lijkt op een marsmannetje. Ook al lopen ze naast elkaar, het lijkt niet of ze zich echt bewust zijn van elkaars aanwezigheid. Het zou een filmscène kunnen zijn waarbij de actrices op een onbewaakt moment gefotografeerd worden. Je voelt ook dat het nergens geforceerd wordt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234