Dinsdag 26/01/2021

Limelight's Greatest Hits, volgens Joost Fonteyne

Het openingsweekend (4 december 1980) Met Kurt Van Eeghem en zijn groep Het Ei en Eric De Volder met het legendarisch Etherisch Strijkersensemble Parisiana. Een week daarna was er alweer een hoogtepunt: het concert van Abdullah Ibrahim (alias Dollar Band) in onze zaal.

De Franse groep Urban Sax en het Nederlandse Shusaku Dormu Dance Theatre (mei 1985) Zonder twijfel de grootste happening ooit met een openluchtspektakel tussen de Broeltorens, de Broelbrug en op de Leie. De stad werd bezet door saxofoon spelende mannen in witte spacepakken.

'Le Beau Mariage'

(oktober 1994) Een vinnige theaterproductie op tekst van filmregisseur Eric Rohmer in een regie van Guy Cassiers.

De eerste editie van het festival voor nieuwe muziek Happy new Ears (mei 1996) HNE groeide uit tot een van de spraakmakende festivals van Vlaanderen. Het staat voor een bonte mix van verschillende, niet-commerciële muziekgenres (geschreven en geïmproviseerde muziek, jazz, wereldmuziek, rock).

Limelight Filmhuis In twintig jaar tijd bouwde Limelight een filmprogramma zonder weerga uit in de regio met een aanbod van auteursfilms, klassiekers en kinderfilms. Hoogtepunt was de opening van Limelight Filmhuis (3 oktober 1997) met twee filmzalen: Otto en Mezzo.

'Donderdag 15 oktober. Een dagboekenproject', tijdens de Biënnale Interieur 1998 Korte theatersolo's werden opgevoerd in huiskamers in de stad. Johan Petit en Bart Van Nuffelen werkten op basis van dagboeken van Louis Paul Boon en Wim Opbrouck deed het met zijn eigen dagboeken.

Wim Opbrouck: "Ik ben als een gek allerlei prachtige dagboeken gaan lezen, maar zo'n twee weken voor de première heb ik ze aan de kant gezet en ben ik mijn eigen dagboek beginnen schrijven. Ik zocht een locatie met veel kinderen, maar kreeg alleen prachtige huizen met designmeubelen te zien. Ik heb mijn dagboeken voorgelezen in een apartement van een architect, naast de kerstboom - neen, het was nog lang geen kerstdag -, in een kamer die vol hing met kindertekeningen. We zongen samen het liedje 'We gaan nog niet naar huis, bijlage niet'. Het was een hoogtepunt in mijn carrière, heel plezant om te doen."

'Meneer, de zot & tkint' (22 september 2000) De opera van Walter Hus op tekst van Jan Decorte, in een regie van Jan Ritsema, uitgevoerd door het Goeyvaerts Consort. Een hoogtepunt in het productiewerk van Limelight. Deze door pers en publiek bejubelde voorstelling wordt zeker vervolgd, want Meneer, de zot & tkint is het eerste deel van een operatrilogie van Walter Hus op basis van de Shakespeare-bewerkingen van Jan Decorte. (NB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234