Zaterdag 27/11/2021

Limburgse tandwielen rollen tot in China

VCST, de Sint-Truidense producent van tandwielen en assen voor de automotive sector, opent voor bijna 40 miljoen euro nieuwe productievestigingen in China en Roemenië.

Te midden van de Haspengouwse fruitbomen ligt de tandwielenbouwer VCST, broederlijk naast het iets bekendere Punch Powertrain, dat ooit nog van Guido Dumarey was. Zo flamboyant deze laatste ondernemer, zo bezadigd is Carlo Soors, een degelijke cijfermanager die al 23 jaar voor VCST werkt. Tot 1998 was Punch nog een onderdeel van VCST. Vandaag werken beide bedrijven nog steeds nauw samen. "Wij maken de tandwielen en de assen die onder meer Punch Powertrain inbouwt in zijn aandrijfsystemen voor auto's en vrachtwagens."

Het is diezelfde band die VCST begin deze maand zijn eerste stappen deed zetten richting China. In Changzhou opende het bedrijf een fabriek waar het in een eerste fase gaat produceren voor Punch dat er vlakbij - in Nanjing - ook een vestiging heeft. Met de investering is een bedrag van 9,2 miljoen euro gemoeid.

Daarmee onderstreept het bedrijf zijn groeispurt van de laatste jaren, dat het te danken heeft door voluit in te zetten op globalisering.

Drie jaar geleden kreeg VCST, dat al twintig jaar in handen is van private equitygroepen, nog stevige klappen door de financiële crisis. Terwijl de omzet in 2007 nog 160 miljoen euro bedroeg, was die in 2009 teruggevallen tot 92 miljoen. Door de tegenvallende cijfers en doordat VCST voor een privaat equityfonds sowieso tegen zijn houdbaarheidsdatum aan zat, deed het Duitse Alfafund het van de hand. Een Vlaamse investeringstandem van de GIMV en de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) zag wel brood in het bedrijf en injecteerde 10 miljoen extra. GIMV nam 53 procent, LRM 27 procent, de Nederlandse zakenbank NIBC 16,5 procent. Het management nam de overige 3,5 procent van de kapitaalverhoging voor zijn rekening. "Een goeie zet", noemt Soors het zelf. "Het leert het management ook nadenken als een eigenaar en houdt het team samen." In 2011 nam de GIMV de participatie van LRM in VCST overgenomen, tot 80 procent vandaag. "Vandaag zitten we opnieuw op 150 miljoen euro omzet."

Ook in Roemenië heeft VCST intussen grond aangekocht en bouwt het voor 30 miljoen euro een nieuwe fabriek die dit najaar moet werken. "Om de concurrentie uit Oost-Europa het hoofd te bieden, moeten we zelf ook naar lagelonenlanden. In 2013 willen we daar een omzet draaien van 8,5 miljoen euro, in de jaren daarna tot 21,5 miljoen euro. Maar we willen hier in België geen activiteiten afbouwen. Onze klanten vinden het belangrijk om de R&D, vooral gericht op stillere en zuinigere en kleinere motoren, in België te houden. En dat betekent dat ook de productie hier blijft: ingenieurs moeten altijd fysiek dichtbij de productie werken."

Tegen 2014 wil VCST klimmen naar een omzet van 200 miljoen euro. Veertig miljoen daarvan moet komen van overnames, vooral om nieuwe technologie in te kopen.

VCST

• Activiteit: productie van tandwielen, assen en remonderdelen voor auto's (Volkswagen, Daimler, Ford en GM), vrachtwagens (DAF) en heavy duty-voertuigen (Caterpillar)

• Omzet: 160 mio euro (2007)

92 mio euro (2009)

150 mio euro (2011)

• Nettowinst: 12,5 mio euro (2011)

• 1.055 werknemers

• Vestigingen: Sint-Truiden, Duitsland, Mexico en China

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234