Vrijdag 07/10/2022

Limburgs designfenomeen verovert NU ook Antwerpen

Het Limburgse Donum evolueerde van een designwinkel naar een 'concept store' met allure

Steve Stevaert: 'Probeer maar eens Coca-Cola te verkopen in melkflessen'

'Gewoonlijk gebeurt er iets in Antwerpen, en waait het daarna over naar Limburg. Nu is het omgekeerd en dat is me warm om het hart.' Dat zei gouverneur Steve Stevaert vrijdag bij de opening van de woonwinkel Donum. In Hasselt is die naam al een begrip, Antwerpen had na het verdwijnen van het huis De Backer nood aan een nieuwe designetalage. Het betoog van Stevaert kwam hierop neer: vorm en inhoud zijn niet te scheiden, op geen enkel domein.

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Agnes Goyvaerts

Zeventien jaar geleden openden Jos Peeters en Noella Vangeel in Hasselt een klein winkeltje met leuke hebbedingen. Ze verhuisden tweemaal, belandden in 2000 in het voormalige postgebouw en werden een begrip in de internationale designwereld. Vandaag opent in Antwerpen hun tweede woonwinkel, opnieuw in een historisch gebouw, het oude klooster van de paters redemptoristen aan het Hopland. Goed gelegen, want vlak bij het nieuwe winkelhart van Antwerpen, de Schuttershofstraat. Voor de opening kwamen tal van ontwerpers speciaal over, van Alberto Alessi tot porseleinkunstenaar Piet Stockmans en tassenmaker Michael Verheyden. Maar ook gouverneur Stevaert maakte de verplaatsing, en het plan was om hem samen met burgemeester Patrick Janssens over 'smaak' te laten discussiëren. Janssens was echter verhinderd, en daardoor was vooral de gouverneur aan het woord. "Toen wij nog samen bij de Teletubbies zaten, was ik de man van het eten, Patrick van de woordkunst", zegt Stevaert. "Je mag de beste boodschap hebben, als ze niet goed wordt verpakt, komt ze niet over. Probeer maar een Coca-Cola te verkopen in een melkfles."

Stevaert kent de eigenaars van Donum al lang - "het zijn positieve mensen, niet het slag middenstanders dat almaar zeurt over btw" - en dus bood hij aan om hun zaak in Antwerpen te openen. Van hun kant prijzen Peeters en Vangeel 'het beleid' dat van Hasselt de voorbije jaren een open stad heeft gemaakt. "Tachtig procent van onze klanten komt wel uit Limburg, maar dat is aan het veranderen. Het evolueert daar voortdurend. Voor ons was dat een stimulans om een stap verder te gaan en uit te breiden naar Antwerpen. Als het concept werkt in Limburg, dan moet het ook in Antwerpen werken."

Concept, het woord is gevallen. Donum evolueerde van een designwinkel naar een heuse 'concept store', wat betekent dat er mooie selectie van producten uit verschillende sectoren zijn samengebracht. Hier kan men bijvoorbeeld ook thee van Mariage Frères vinden, artisanale pasta van Latini, parfum van Acqua di Parma, boeken van Taschen, radio's van Tivoli, naast meubelen en objecten van onder anderen Driade, Knoll, Cappellini, Alessi, Rosenthal, Piet Stockmans.

Als architect zochten de eigenaars Bert Gebruers aan. "Ja, een andere dan in Hasselt, omdat we het goed vonden om te werken met iemand die de plaatselijke markt wat kent." Ook deze keer kozen ze voor een oud gebouw, dat fraai werd aangepast aan de noden van de tijd. Peeters en Vangeel zijn ervan overtuigd dat het een goede combinatie is, hedendaagse spullen in een (vernieuwd) oud kader. Want nu je zowel op het internet als overal ter wereld kunt shoppen, moet het winkelen zelf een belevenis zijn, en daar draagt het kader zeker toe bij.

Om zijn theorie te illustreren dat vorm en inhoud onlosmakelijk verbonden zijn, verheugde Stevaert zich erover dat er goéde champagne werd geschonken ("op recepties is het vaak anders") die in bijzondere flessen zit, van Ruinart, "die niet toevallig ook werd geschonken bij de openingsvlucht van het mooiste vliegtuig ooit gebouwd, de Concorde". Omdat hij smaak belangrijk vindt, heeft hij zich ook geëngageerd om mee de 'week van de smaak' te ondersteunen, waarvan volgende week in Brussel het startschot wordt gegeven. "Design of mode alleen vind ik te eng. Als overheid moet je het breder zien. Jack Lang heeft destijds ook de gastronomie bij cultuur ondergebracht."

Deemoedig geeft hij toe dat het destijds wat pretentieus was om Hasselt uit te roepen tot stad van de smaak - "intussen denkt men dat we dat van de Unesco of zo hebben gekregen" - maar tegelijk vindt hij dat het niet altijd de grote havensteden moeten zijn die met de veren van de mode of het design moeten gaan strijken: "Er zijn er van de beroemde zes van Antwerpen die nog bij mij op café zijn gekomen." Janssens had er beter aan gedaan op tijd te komen om hem weerwerk te bieden, want nu had Stevaert het toch vooral over Limburg. "Ik wil van Limburg een sterk merk maken. Wij worden nog te veel als een Bokrijk beschouwd. Het is aardig dat de Limburgse fietsroute is uitgeroepen tot achtste wereldwonder, maar ik ben vooral blij dat er langs die route een museum komt waar hedendaagse kunstenaars een aangepast werk kunnen maken. We moeten een omgeving creëren waar kunstenaars zich goed voelen. Ik hoop van harte dat alle kwieten naar Limburg komen en daar blijven." En dan was het tijd voor Alberto Alessi om zijn lievelingsgerecht klaar te maken.

Donum, Hopland 47, 2000 Antwerpen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234