Woensdag 16/06/2021

Likes en bloggers maken geen volle zalen

De cultuursector vindt met verdeeld succes de weg naar sociale media. Krijg je met 'likes' zalen vol? 'Je moet realistisch blijven. Facebook is soms gewoon niet het juiste medium voor jouw hoogstaand cultureel evenement.'

Bij grote concerten lijkt het de gewoonte dat iedereen via Facebook aan elkaar laat weten of ze erbij zullen zijn. Is het alleen "leuk" om te laten weten als je naar een hipsterband of groot rockconcert gaat kijken? Of werkt het ook zo bij theater- en operavoorstellingen?

"In het begin gaf iedereen zich present bij onze theatervoorstellingen, maar dat bleek vooral te zijn omdat mensen dat plezant vonden", oppert Patrick De Coster, die de Facebookpagina voor de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) onderhoudt. "We gebruiken onze pagina vooral om onze volgers op de hoogte te houden van onze evenementen en wat over ons in de media verschijnt." De Coster leert het klappen van de zweep met vallen en opstaan. "Het is gemakkelijker om likes te scoren met een filmpje met Wim Helsen en Bruno Vanden Broecke dan een iets minder toegankelijke theatervoorstelling."

Ook het Gentse museum Huis van Alijn waagt zich voorzichtig op sociale media. Andrew Vassallo verzorgde met zijn pr-bureau Walkie Talkie de communicatie voor 'Tijd voor 80', een socialemediacampagne waarbij het museum op zoek ging naar beelden, herinneringen en verhalen over de jaren 80. "We hadden toch iets meer participatie verwacht", geeft Vassallo toe. "Voor een onlinedoelgroep kwamen de jaren 80 misschien net iets te vroeg. Bij zo'n jong publiek hadden we met de nineties misschien meer losgemaakt."

Het museum had zelfs een evenement voor invloedrijke bloggers georganiseerd. "Maar in plaats van foto's van ons museum werden vooral de vers gemaakte cocktails van de ingehuurde hippe cocktailbar aan de overkant geïnstagramd", herinnert Laurent De Maertelaer van Huis van Alijn zich.

Internetondernemer William Vande Wiele is alvast overtuigd van de kracht van sociale media in de culturele sector. Met zijn bedrijf Web 7Arts heeft hij naar eigen zeggen diverse succesvolle testprojecten achter de rug met de relatief kleine filmverdeler Belga Films. "Jaarlijks komen in België zo'n driehonderd films in de zalen. Voor tachtig procent daarvan is er geen promotiebudget voorzien. Dan zijn sociale media een uitstekende manier om met minder budget betere resultaten te halen", weet Vande Wiele.

"Een traditionele filmaffiche geeft niet meer dan een beeld. Bij een trailer op YouTube kan je meteen doorlinken naar een Facebookpagina of website."

Toch blijven sociale media voor de meeste culturele centra een extra middel om het bereik te vergroten, geen doel op zich. "Je moet realistisch blijven", zegt Vassallo. "Sociale media zijn een mooi aanvullend kanaal naast de gebruikelijke affiches, maar Facebook is soms gewoon niet het juiste medium voor een hoogstaand cultureel evenement."

Bovendien beperkt Facebook zelf ook sterk wat zijn gebruikers te zien krijgen. "De site is door de jaren heen veel commerciëler geworden", zegt De Coster. "Content die je plaatst, wordt steeds minder gelezen en alleen berichten met veel likes geraken verspreid. Voor ons is dat problematisch. Je mag geen slaaf van likes worden. Voor de cultuursector in het algemeen is het echter een zeer goedkope, maar ook wisselvallige manier van communiceren omdat het succes nooit gegarandeerd is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234