Maandag 05/12/2022

Werk

Liken of niet? Uw werkgever is ook baas over uw surfgedrag

Ontslag van werknemer omwille van een like op Facebook roept vragen op over vrijheid van meningsuiting. Beeld EPA
Ontslag van werknemer omwille van een like op Facebook roept vragen op over vrijheid van meningsuiting.Beeld EPA

Ontslagen omwille van een like op Facebook. Voor de Luikse Arbeidsrechtbank weegt de reputatieschade van de werkgever zwaarder door dan de vrijheid van meningsuiting. "Ik denk dat werknemers zich dit niet altijd realiseren."

Remy Amkreutz en Yannick Verberckmoes

Ontslag omwille van Facebook komt, zo stellen advocatenkantoren, steeds vaker voor. Maar waar het vaak om forse kritiek op de baas of het bedrijf gaat, daar staan in een recent vonnis van de Arbeidsrechtbank van Luik enkele likes centraal, zo meldt de krant L’Echo. Een accountant van een Brusselse vzw, die werk verricht rond stedelijke heropwaardering, plaatste eerst verschillende links op zijn Facebook-muur die refereerden aan het quenelle-gebaar van de voor aanzetten tot haat veroordeelde Franse komiek Dieudonné M’bala M’bala.

Bestuurders van de vzw vroegen hem om ermee op te houden. Ook moest hij er schriftelijk mee instemmen dat hij niet langer boodschappen zou plaatsen of liken die als kwetsend zouden kunnen worden ervaren. Enkele maanden later zag een directeur dat de accountant opnieuw zulke links had geliket. De vzw zette hem om dringende redenen op straat, een besluit dat nu is bevestigd door de rechtbank.

Het toont volgens verschillende experts opnieuw dat de vrijheid van meningsuiting niet absoluut is. Ook buiten de werkuren bestaat er een zogeheten loyauteitsplicht ten opzichte van de werkgever. Het is aan de rechter om geval per geval, waarbij ook de functie van de werknemer en de aard van de organisatie een rol spelen, na te gaan wat zwaarder weegt. “Als een handeling in je vrije tijd op Facebook of Twitter een negatieve weerslag kan hebben op de werkgever of als dit het vertrouwen in uw functioneren ondergraaft, moet je opletten”, zegt professor arbeidsrecht Frank Hendrickx (KU Leuven). “Ik denk dat werknemers zich dit niet altijd realiseren.”

Lees meer: Foute posts liken? Denk aan je baas

Reputatieschade

Voor de rechter argumenteerde de ontslagen accountant dat een like niet betekende dat hij zich akkoord verklaarde met de inhoud van de boodschappen. De rechter ging daarin niet mee en stelde dat de vzw zich terecht zorgen maakte over reputatieschade. Het feit dat de werknemer was gewaarschuwd, is een verzwarende omstandigheid. “Dat het om een like gaat en niet om eigen bewoordingen sluit niet uit dat er een probleem in de arbeidsrelatie kan opduiken”, zegt Hendrickx. “De boodschap mag niet zien dat u schrik moet hebben voor elke like. De interne afspraak zal hier een verzwarende factor zijn geweest om het ontslag goed te keuren. Maar wees wel een beetje voorzichtig.”

Het is onduidelijk in hoeveel ontslagdossiers sociale media een rol spelen. Uit een rondvraag van de VRT werd in het voorjaar wel duidelijk dat advocatenkantoren er steeds meer mee te maken krijgen. Een bureau uit Kapellen behandelde in vijf jaar tijd liefst 160 zaken waaraan Facebook en Twitter aan de basis lagen van een ontslag. Eerder lieten verschillende advocaten ook verstaan dat werkgevers steeds meer op sociale media op zoek gaan naar bewijsmateriaal, wellicht omdat zij sinds enkele jaren verplicht zijn om een ontslag te motiveren. Als werkgevers betalen voor de internetverbinding van hun werknemers kan ook naar het onlinegedrag worden gekeken.

“We moeten de juiste balans vinden”, zegt professor arbeidsrecht Marc De Vos (UGent/Itinera). “Het mag niet uit de hand lopen. Maar ik heb niet het gevoel dat werkgevers aan het uitgroeien zijn tot een soort gedachtepolitie. Het gaat hier nog altijd om uitzonderlijke situaties. Maar als je ergens werkt, wordt wel een bepaalde attitude verwacht, ook buiten de werkomgeving. Je moet er wel aan denken dat je een gedragscode hebt onderschreven. Het kan, zoals we hier zien, de druppel zijn om een ontslag om dringende redenen te rechtvaardigen.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234