Maandag 22/07/2019

Reizen

Ligstoel reserveren aan het zwembad? Dat is dan 25 euro

Beeld AFP

Een gegarandeerde ligstoel aan het hotelzwembad, bij Thomas Cook is het deze zomer slechts een extra vinkje bij het basispakket. Is niet bijbetalen eigenlijk nog een optie bij de vele 'personalisaties'' van uw boeking?

Typ 'Servatur Waikiki sunbeds' in op YouTube en u weet meteen wat de Britse tabloids bedoelen als ze het hebben over de 'war of the towels'. Hotelgangers in zonovergoten resorts sprinten bij het ochtendgloren richting zwembad, bedekken een aantal ligstoelen met een handdoek en druipen even later weer af richting bed of ontbijt. Een stukje textiel als eigendomsclaim voor de rest van de dag.

Voor wie niet meedoet aan het stresserende ritueel dreigt kinneklop in plaats van de beloofde zonneklop. In een poll van de reviewsite Zoover uit 2014 geeft 27 procent van de Europese vakantiegangers aan mee te doen aan 'handdoekje leggen'. Meer dan de helft geeft als reden: 'Het moet, want anderen doen het ook.' Het hoeft geen betoog dat de rest van de bevraagden zich daar blauw aan ergert.

30 hotels

Enter de nieuwe service die reisorganisator Thomas Cook vanaf dit jaar uitrolt: 'Choose Your Favourite Sunbed' of 'Kies Je Favoriete Ligstoel'. Voor 25 euro extra kunnen reizigers voor de volledige duur van het verblijf een ligstoel reserveren, die geselecteerd kan worden op een kaartje dat aangeeft waar en wanneer er zonlicht of schaduw is.

In een testfase zal de toepassing vanaf volgende maand in drie Thomas Cook-hotels beschikbaar zijn voor Britse reizigers, in de zomer komen 30 hotels in beeld. "En dan zullen die ligplaatsen ook te boeken zijn door Belgische klanten", zegt Nathalie Meert, woordvoerder van Thomas Cook Belgium. "Met het doel dat systeem in onze hotels stelselmatig uit te breiden."

Volgens Meert komt het idee niet voort uit de ergernis over de 'war of the towels', wel uit de wensen die vooral gezinnen frequent uiten. "Zij willen graag samen liggen, ook nadat ze op uitstap zijn geweest. Of een ligstoel reserveren dicht bij hun kamer, waar de baby slaapt." Niet alle ligstoelen in de hotels worden overigens in het opbod betrokken. "Het gaat telkens om 20 procent."

Dit beeld uit Mallorca is in het hoogseizoen een utopie. Beeld Hollandse Hoogte / Friso Spoelstra

Het reispakket verder personaliseren dus, want "traditionele all-informules zijn passé", klinkt het bij de Britse afdeling van Thomas Cook. Zo is het nu ook mogelijk je kamer vooraf te selecteren voor 30 euro, alsof het een zitje in de bioscoop is. Bij die andere grote reisgroep, TUI, zijn ze die zaken nog niet van plan, maar voelen ze ook de roep om "meer te gaan personaliseren."

Offer you can't refuse

"Bij de reisorganisatoren is die trend nog vrij jong, maar in de luchtvaart gebeurt het al jaren", zegt reisexpert Anne Moriau van Test-Aankoop. Klanten lokken met een scherp geprijsd basispakket, en voor elk extra 'vinkje' dat een bepaald gemak of luxe biedt, betaal je extra. Bij het boeken van een goedkope vlucht is er geen haan die daarnaar kraait.

En dat zal volgens Moriau voor het aanbod van Thomas Cook niet anders zijn. "Iedereen een ligstoel: in de praktijk is dat nu eenmaal een utopie in het topseizoen. Er zal zeker een publiek zijn dat bereid is ervoor bij te betalen, om van de last van de handdoekenrace af te zijn. Dat is in feite een kwestie van vraag en aanbod."

Toch leert de parallel met de luchtvaart dat een initiële 'extra service' op termijn soms een 'offer you can't refuse' dreigt te worden. Wie bij Ryanair de optie 'priority boarding' aanklikte, kreeg vroeger gewoon een snellere check-in. Sinds 15 september is die optie ook nodig om de grotere handbagage op het vliegtuig te krijgen.

In die zin toont ook Moriau zich sceptisch. "We moeten opletten dat het aanbod niet uitgehold wordt omdat je voor basisdiensten moet bijbetalen. Dan bestaat de kans dat wie niet betaalt, het gelag betaalt." 

Of in het geval van Thomas Cook: niet betalen staat gelijk aan minder kans op een ligstoel. Een vinkje is vaak snel gezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden