Dinsdag 20/10/2020

Autosalon

Liever preuts dan pikant: merken kiezen steeds vaker voor 'deftig geklede' hostessen

Op de 96ste editie van de European Motor Show Brussel vinden bezoekers enkel nog bij Suzuki – brave – pitspoezen.Beeld Photo News

'Graag deftig en professioneel gekleed', luidt het vandaag bij een vacature voor hostessen. Merken beseffen dat de voordelen van enkele wulps geklede dames niet opwegen tegen de mediastorm die om de hoek loert.

'Pitspoezen zijn passé.' De titel van het persbericht van Mercedes is duidelijk: wie vanaf vrijdag een bezoek brengt aan het autosalon in Brussel zal zijn aandacht moeten vestigen op het product, niet op wat er rond beweegt. Het automerk is lang niet de eerste of enige met die intentie. Sinds de editie van 2017 volhardt enkel Suzuki nog in textielschaarste bij hostessen, zij het heel braaf.

Bij de agentschappen voelen ze die gewaarwording doorsijpelen. "We krijgen steeds meer vragen binnen die specifiek in de richting gaan van 'deftig gekleed' en 'professioneel'", klinkt het bij Finesse d'Hostess. "Zij vormen op zulke evenementen dan ook het eerste contactpunt en moeten stroken met de waarden van het merk."

Binnen dat waardenkader heeft elke zweem van seksisme stilaan zijn plaats verloren. "Bedrijven willen niet in een mediastorm terechtkomen door de manier waarop ze zich presenteren", zegt Olivier Saverys van agentschap MaisonRouge. Met #MeToo heeft dat niet eens te maken. "Het promowerk dat je nu ziet, ligt al vast van voor de eerste #MeToo-berichten. Maar ik voel wel dat het een accelerator van de huidige tendens kan zijn."

'Het laatste jaar', is de termijn die Saverys plakt op die tendens naar 'meer respectvol'. Ook naar gendergelijkheid toe worden stappen gezet. "Twee op de drie keren geven klanten ons nu actief mee: 'Het mogen ook mannen zijn.' Dat gebeurde vroeger bijna nooit", zegt Saverys. Het personeelsbestand bij beide bureaus blijft wel voornamelijk vrouwelijk, bij Finesse d'Hostess schatten ze de verdeling op 80-20. 

Van bikini naar topje

Dat er in die korte tijdspanne een verandering is ingezet, voelen ook de hostessen zelf. Studente Rani Lebbe (23) doet al drie jaar promowerk, voornamelijk in de zomervakantie. "In het begin was het niet ongewoon om in bikini te werken, nu ligt de grens meestal bij een short en topje. Dat komt vooral van de meisjes zelf."

Beelden uit 2015 tonen dat het ook bij Suzuki al een stuk braver is geworden.Beeld BELGA

Bij de meeste opdrachten ziet Lebbe eveneens een gelijke verdeling tussen mannen en vrouwen. Al geeft ze meteen ook aan dat de mannen voor het zware werk, zoals de opbouw van promostanden, onmisbaar zijn. "Als het gaat om een simpele actie, zoals flyeren, gebeurt het vaker dat je alleen met meisjes op pad bent."

Bij de verschillende stemmen horen we ook de invloed van de sector in kwestie. Bij promowerk van drankenmerken mag het iets 'zomerser' dan bij een gsm-bedrijf, op de horecabeurs vragen ze al sneller naar mannelijke hosts – "om ook onder de venten een klapke te doen" – dan op een bouwbeurs.

Toch draait het in de hostessenwereld, net zoals de #MeToo-hetze alweer bewijst, om balans. Vulgair verdwijnt, maar een knappe verschijning legt nu eenmaal wat meer gewicht in de schaal. "Als je in deze business stapt, weet je dat je bekeken wordt", zegt Lebbe. "Zolang een jongen vriendelijk is en van mijn lijf blijft, heb ik daar geen enkel probleem mee."

"Maar een razend knap model dat niet juist weet te communiceren of onverzorgd overkomt, daar passen we voor", klinkt het bij Finesse d'Hostess. Ook Saverys laat weten te werken met mensen, niet met lijven. "Als zij zich niet comfortabel voelen, heb ik liever een klant minder."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234