Dinsdag 22/09/2020

Lieven Verstraete

Ook in São Paulo lopen er tal van plaatselijke Mauro

@9 PROFIEL identikit:Wie? Terzake-ankerman én fervent liefhebber van Braziliaanse undergroundmuziek.

@9 PROFIEL identikit:In het nieuws?

Verstraete brengt maandag Satanic Samba a São Paulo Extravaganza uit, een compilatie van de opmerkelijkste cultartiesten uit de onderbuik van São Paulo.

'São Paulo is de hectische hel van Brussel in het tienvoud'

BRUSSEL l São Paulo geldt als één van de meest vervuilde steden ter wereld, maar voor muziekliefhebbers biedt de Braziliaanse metropool een schat aan pareltjes. Terzake-anker Lieven Verstraete (45) verpandde er zijn hart aan de lokale muziekscene. Vandaag bezegelt hij die liefde met Satanic Samba, een succulente compilatieplaat. Muito Bon!

Door Gunter Van Assche

Marc De Mesmaeker liet zich voorstaan op een stel groene vingers, André Vermeulen krijgt een glazige blik in zijn ogen als het woord Eurosong valt en Jan Becaus ontpopt zich in de late uurtjes tot een frivole klarinettist. Maar zij zijn niet de enige tv-journalisten die er buiten de redactiemuren een ander leven op nahouden: zo stelt Lieven Verstraete van het duidingsprogramma Ter Zake zijn vrije tijd helemaal ter beschikking van de Braziliaanse ritmes. Die liefde ontlook tijdens een radioreportage in Afrika. "Als puber volgde ik The Cure en Joy Division behoorlijk fanatiek. Maar toen ik in Afrika belandde, raakte ik op slag verknocht aan de opzwepende muziek van het binnenland. Zo kwam ik al gauw bij de samba en bossa nova uit - in Braziliaanse ritmes hoor je de invloed van Afrika nog goed. Niet veel later mocht ik - tot mijn grote vreugde - tien dagen lang grasduinen in de broeierige undergroundscene van São Paulo, voor het Radio1-programma Cucamonga. Ik had er de tijd van mijn leven en sindsdien houdt de sound van de stad me in een greep."

Dat mag blijken uit de excentrieke compilatie-cd Satanic Samba, die Verstraete samenstelde voor het Antwerpse platenlabel Lowlands: wie het bekende Braziliaanse geluid van 'The Girl From Ipanema' verwacht, zal vreemd opkijken. Verstraetes selectie omvat de ultrahippe electropunk van Cansei de Ser Sexy, anarchistische deuntjes van Tom Zé en een groep die verdacht klinkt als de Braziliaanse Beatles. "Baile Funk, postrock, Tropicalia, improvisatie, electronica, jazz en bossa punk probeerde ik te versmelten tot een boeiende verkenningstrip," aldus Verstraete. "Het belangrijkste criterium daarbij was de verrassing. Ik ben indertijd naar São Paulo vertrokken met het roestige idee dat alle Braziliaanse muziek doordrongen is van traditie, maar die visie moest ik serieus bijstellen: er bleek net een heel uitgebreide undergroundrockscene te bestaan, met experimenterende artiesten. In São Paulo lopen ook de plaatselijke Mauro Pawlowski's en Tim Van Hamels rond."

De compilatieplaat kreeg uiteindelijk de omineuze titel Satanic Samba mee. Hoewel het idee van hel en verdoemenis nog steeds erg leeft in het godsvrezende Brazilië, moeten we toch niet te veel achter die titel zoeken, volgens Verstraete: "Eerlijk gezegd koos ik die naam omdat de alliteratie goed klonk (lacht). Anderzijds suggereert dat satanische natuurlijk ook de hectische hel die São Paulo kan zijn: het is Brussel in het tienvoud. Wie niet goed kan meedraaien in die mallemolen, is er reddeloos verloren. Het helse ritme van het leven in São Paulo hoor je in elke song op de plaat."

Dankzij Cucamonga heeft Verstraete zichzelf ooit in de sambascene kunnen onderdompelen. Hij betreurt dan ook dat traditionele of vernieuwende wereldmuziek nog amper aan bod komt op de radio: "Al kan ik daar wel voor een deel inkomen. De meeste muziek op deze compilatie wordt zelfs in Brazilië als underground bestempeld. Bovendien is er bij ons ook de taalbarrière: met CSS en Bonde Do Rolê is daar gelukkig verandering in gekomen, maar een wereldgroep als Naçao Zumbi zal hier wellicht nooit doorbreken omdat ze niet in het Engels zingen. Zonde, want het blijft gewoon een onmisbare rockplaat uit mijn collectie."

Hoewel Verstraete op feestjes wel eens een pick-upnaald durft vasthouden, denkt hij er toch niet aan om als dj te gaan optreden. "Mij een dj noemen, zou een schromelijke overschatting zijn. Dit weekend draaide ik funkplaten op een fuif van mijn zus en volgende week doe ik dat op een feestje van de VRT-nieuwsdienst. Tot zover mijn dj-carrière (lacht). Niettemin hoop ik dat de plaat kan aanslaan: ik heb namelijk nog inspiratie voor minstens twee compilaties. Brazilië heeft ook een fantastische hiphopscene."

Satanic Samba verschijnt op 28 april bij Lowlands

Pawlowski's en Tim Vanhamels rond

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234