Zaterdag 10/04/2021

Auto's

‘Lieve’ Renault Twingo zwaait na bijna dertig jaar af

De Renault Twingo, een klassiekertje onder de wagen. Beeld Renault
De Renault Twingo, een klassiekertje onder de wagen.Beeld Renault

Hij is bijna niet weg te denken uit het straatbeeld. Een hele generatie groeide ermee op. Maar Renault trekt de stekker eruit: de Twingo verdwijnt.

Het was maart 1993. Frans president François Mitterrand kwam statig zijn paleis uit en liep op de binnenplaats naar twee klaarstaande auto’s. Alles werd nauwlettend gefilmd door tv-camera’s. “Er stonden daar twee exemplaren van de nieuwe kleine Renault, de Twingo”, zei de presentator ’s avonds op het tv-journaal, dat een reportage wijdde aan de gebeurtenis. Mitterrand stapte in het rode exemplaar, gaf gas en reed dwars over de grindsteentjes een rondje.

Daarna veroverde het autootje de wereld. Vanaf april 1993 was de Twingo te koop voor het vriendenprijsje van 53.900 Franse francs, zo’n 8.000 euro. In ruim een halfjaar werden 100.000 exemplaren verkocht. In vijftien jaar rolden 2,4 miljoen Twingo’s uit de fabriek.

De auto was begin jaren 90 een ware revolutie. De ronde koplampen die eruitzagen als ogen, de stompe neus met geïntegreerde bumper, de verschuifbare achterbank; het ontwerp was verrassend en vooral: leuk. Klanten vonden het een ‘lief’ wagentje. Hij was op de kop af maar 3,43 meter.

Bovendien was de Twingo al low cost vóór die term werd uitgevonden. De leiding van Renault wilde het ontwerp begin jaren 90 best op de markt brengen, maar alleen als de kosten minimaal waren. Dus werd het een bijna spartaans autootje, zonder opsmuk. Er kwam zelfs geen versie met het stuur rechts (te duur!), dus de Britten hebben er nooit van genoten.

Frivool

Met het succes kwamen in de loop der decennia ook de nieuwe varianten. Er verscheen een Twingo met een ‘oprolbaar panoramadak’, er kwam ABS en centrale deurvergrendeling deed haar intrede. Hij werd zelfs uitgerekt: naar 3,60 meter. Technische snufjes en frivole snuisterijen moesten nieuw publiek trekken. De liefhebbers pur sang zagen het als een knieval.

Bijna drie decennia was de Twingo de kleine koning van de weg. Tot nu. “Het is bijna onmogelijk om nog geld te verdienen met een benzineauto van 3,60 meter”, zei Renault-topman Luca de Meo deze week. “Het is zonde, maar de kleine auto’s die rijden op fossiele brandstoffen zullen verdwijnen.” De Europese regels voor vervuilende auto’s worden steeds strenger. Steden komen met verboden voor benzineauto’s. Daarom verzet ook Renault de bakens. In 2025 moet 65 procent van zijn aanbod uit elektrische en hybrideauto’s bestaan.

De Franse autoproducent kwam nog met de Twingo ZE op de proppen, 100 procent elektrisch, maar dat is echt de allerlaatste Twingo. De opvolger is namelijk al in de maak: de elektrische Renault 5. Die werd eerder deze maand gepresenteerd en komt in 2023 op de markt.

Voor Mitterrand bleef het overigens niet bij dat ene testritje bij het Élysée. Toen hij in 1995 de macht overdroeg aan opvolger Jacques Chirac, had zijn Socialistische Partij een toepasselijk afscheidscadeau bedacht: een Twingo.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234