Donderdag 04/06/2020

Liefelijke luchtigheid

BRUSSEL l Air profileert zich al zo'n twaalf jaar lang als een speelse band die van retrofuturisme een sport maakt. Het Franse duo blijkt nog altijd goed voor een volle AB en wist zijn concert aardig te redden door een verrassende bisbeurt.

Door Koen De Meester

De groep werd indertijd op één hoop gegooid met Daft Punk en Cassius, maar al snel bleek dat de muziek Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel maar af en toe met dance te maken hadden. Dat ze voor de soundtrack van Sofia Coppola's The Virgin Suicides gevraagd werden, mocht geen wonder heten. Air laveert immers het liefst tussen jarenzeventigmuzak en vroege elektronica, een synthese die op plaat vaak bijzonder goed uitpakt en altijd een herkenbaar geluid oplevert. Hun populariteit is nog niet tanende, getuige de volle AB woensdag.

Het optreden begon bezwerend en artistiekerig, met tonen die op een new-agecompilatie uit de jaren tachtig thuishoren. Toen de voltallige, live vijf man sterke band uitpakte, was het verschil weinig spectaculair. De muziek kabbelde voort, terwijl de spots alle pasteltinten van het spectrum toonden. Gaandeweg sneed de allesoverheersende liefelijkheid door de fijnzinnige details echter meer en meer hout. Heerlijk waren bijvoorbeeld de diepe, donkere baspartijen, zo geplukt van de platen van Serge Gainsbourg uit de jaren zestig. De synthesizers bleken soms behoorlijk venijnig te klinken en de vocoderstemmetjes werden verschillende keren bovengehaald, onder meer voor 'Cherry Blossom Girl'.

De meeste songs waren afkomstig van de onlangs verschenen cd Pocket Symphony, al ruimde het duo ook plaats voor classics als 'Don't Be Light'. Oude single 'Run' werd opgedragen aan "iedereen die deze morgen bleef liggen", terwijl 'Kelly Watch The Stars' de knappe afsluiter was.

Allemaal mooi, maar hoge ogen gooide Air pas toen het in de bissen zowaar Charlotte Gainsbourg op het podium haalde, waarna de hele zaal door het lint ging. Ze zwijmelde zich uiterst adorabel door twee songs, waarna oude kraker 'Sexy Boy' stampend van onder het maanstof werd gehaald.

De hele zaal ging door het lint toen in de bisronde Charlotte Gainsbourg op het podium verscheen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234