Vrijdag 18/10/2019

Liefdesdrama ‘Like Crazy’ bekroond op Sundance

BRUSSEL

Op het 27ste Sundance Film Festival heeft Like Crazy van regisseur Drake Doremus de Grand Jury Prize gewonnen. In de categorie voor beste documentaire ging die prijs naar How to Die in Oregon van regisseur Peter D. Richardson.

Nog nooit van die films of van die cineasten gehoord? Geen nood, want daar kan snel verandering in komen. Sundance is namelijk net bedoeld om zogenaamde ‘independent’ films te vertonen, die dus buiten het Hollywoodsysteem gemaakt worden, in de hoop “to bring them to a wider audience”.

Lukt dat? Zeker weten! Vraag het maar aan wereldberoemde regisseurs, zoals Steven Soderbergh, Ethan & Joel Coen en Quentin Tarantino, want hun debuutfilms - respectievelijk Sex, Lies and Videotape, Blood Simple en Reservoir Dogs - zijn hun carrière allemaal in Sundance begonnen. En het werkt nog steeds. Vorig jaar ging de Grand Jury Prize naar Winter’s Bone van cineaste Debra Granik. Die film draait momenteel in de Belgische bioscopen en heeft, naast een resem andere prijzen, vorige week nog vier Oscarnominaties binnengehaald, waaronder die voor beste film en voor beste actrice. En maar liefst drie docu’s die vorig jaar in Sundance bekroond werden, namelijk Restrepo, Gasland en Waste Land, zijn momenteel in de running voor de Oscar voor de beste documentaire.

In Like Crazy wordt het verhaal verteld van een prille, maar zeer intense liefdesverhouding tussen twee studenten: de Amerikaanse jongen Jacob (rol van Anton Yelchin) en het Britse meisje Anna (rol van Felicity Jones, die in Sundance ook bekroond werd als actrice). Die liefde wordt gedwarsboomd als blijkt dat Anna gefoefeld heeft met haar studentenvisum. De film werd meteen al na zijn eerste vertoning op het festival door Hollywoodstudio Paramount opgepikt voor wereldwijde distributie.

In de documentaire How to Die in Oregon volgt regisseur Peter D. Richardson de laatste maanden in het leven van een vrouw die aan terminale kanker lijdt en besloten heeft gebruik te maken van de zogenaamde ‘Death with Dignity Act’. Met die wetgeving was Oregon in 1994 namelijk de eerste Amerikaanse staat om de zogenaamde ‘assisted suicide’ te legaliseren.

De Publieksprijs voor beste film ging naar Circumstance van cineaste Maryam Keshavarz, waarin twee rebelse tienermeisjes centraal staan, die hun weg zoeken in de restrictieve leefwereld van het hedendaagse Teheran. De Publieksprijs voor beste documentaire werd uitgereikt aan Buck van cineaste Cindy Meehl, waarin ingezoomd wordt op paardentrainer Buck Brannaman, die indertijd als inspiratie fungeerde voor het boek én de verfilming van The Horse Whisperer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234