Zondag 22/05/2022

Straatblog

Liefde op het tweede gezicht is ook mooi

null Beeld Aubry Cornelis
Beeld Aubry Cornelis

Aubry Cornelis studeerde Communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. Woont (opnieuw) in datzelfde Brussel. Lag ooit vier dagen in coma. Won in 2012 een niet meer zo druk bekeken tv-quiz. Put uit al deze - en vele andere - ervaringen inspiratie.

Aubry Cornelis

Van alle toogtheorieën zijn die over de eerste indruk de onnozelste. Maar ook de leukste. Ze vertrekken allemaal vanuit dezelfde vraag: worden we voortdurend en schaamteloos beïnvloed door het uiterlijk van anderen - en gebeurt dat onbewust? De vraag positief beantwoorden is de mythe van beschaving en intelligentie op de vloer keilen. Het is bevestigen dat we in essentie oppervlakkige wezens zijn, omhulsels van een automatische biologische piloot met psychotische trekjes.

Bovendien: wat is dat dan, het uiterlijk? Hebben we, ook al onbewust, een persoonlijke smaak? Of bevat het selectieproces dat onze zintuigen schijnbaar genadeloos voltrekken ook patronen? Misschien vertrouwen we zomaar iedereen met symmetrische gezichtshelften. Of zullen we, omdat het ons is ingebakken, nooit een gesprek voeren met iemand die één hoektand mist. En zie daar, is dat die forse blote enkelpartij net boven de voet die me elke keer weer plots botergeil maakt?

Maar toch is dat allemaal niet wat ons écht fascineert. We zijn dol op het geheim van de eerste indruk om één en slechts één reden: omdat we denken het tegen zichzelf te kunnen gebruiken eens we het ontsluierd hebben. Wat we eigenlijk allemaal willen weten is: "Als dat fout loopt, zo'n eerste indruk, valt dat nog recht te trekken?" Hoop, kortom. Nog zo'n inwendige adviseur waar de rede minder vat op heeft dan Europa op de Krim.

Nu ja, hoop. Eerder faalangst. Wie in een dichtbevolkt landje als het onze woont moet niet lang met de duimen draaien tot de volgende eerste indruk zich aandient. En dus is elke dag een ezelsdracht vol reële kansen op afwijzing. Gelukkig weten we het de helft van de tijd niet eens dat we zonet door iemand afgeserveerd werden. De ander trouwens ook niet.

Pas op, onderschat de mens niet helemaal als het op het correct taxeren van anderen neerkomt. In de loop der eeuwen hebben samenlevingen namelijk een vernuftig hulpmiddel ingeschakeld. Het heet reputatie. Sommige personen komen ons niet als een blanco blad voor ogen. Er staan referenties en recensies van anderen op geschreven. Reputatie als hulplijn dus, jazeker, maar ook weer een die ons even vaak in het sukkelstraatje doet belanden. Want ook recensenten kunnen zich vergissen. En recensenten willen zich soms vergissen...

Mocht een stad als Brussel een mens zijn, hij of zij maakte geen schijn van kans op populariteit in dat ingewikkelde kluwen dat mensen doet oordelen. Elke dag zullen wel een paar honderden mensen hun eerste passen in de hoofdstad zetten. Het is maar zeer de vraag hoeveel van hen dat onbevangen en onbevooroordeeld doen. Het vergt niets meer of minder dan het doorbreken van een mentale barrière om je eigen ogen te gebruiken zonder er meteen de bevestiging van vooraf opgebouwde meningen door te willen zien. Reputaties zijn taai.

Misschien is het dat wat mensen die Brussel wél een warm hart toedragen, zo fanatiek doet lijken. De parallel met mensen klopt ook hier als een pijnlijke kies. Want wie verliefd is, en dat voor zijn omgeving om onbegrijpelijke redenen op de 'foute' kerel of griet is, wordt afgeschilderd als iemand die van de geestelijke capaciteiten is beroofd.

Ach ja, de aard van het menselijke beestje, wat doe je eraan? Gun wie oprecht en stante pede op Brussel verliefd wordt, een heerlijke roes. Wat de veel grotere groep betreft van wie het hart koel en het hoofd gesloten blijft voor de hoofdstad: kies als toegewijd Brusselaar vooral niet voor de speurtocht naar het geheim van de eerste indruk uit faalangst. Eerste indrukken kunnen wel degelijk bedriegen, en tweede kansen zijn de heerlijkste om te grijpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234