Vrijdag 27/11/2020

Liefde op het eerste gevecht

LES COMBATTANTS

Romantisch drama

Regie: Thomas Cailley

Met: Adèle Haenel, Kévin Azaïs, Antoine Laurent

Duur: 98 minuten

Als jonge kerel in een worstelpartijtje gevloerd worden door een jonge vrouw, terwijl er een cirkel testosteron rond je staat: dat kan natuurlijk niet. De enige uitweg die Arnaud Labrède ziet, is zijn tanden in Madeleine Beaulieu zetten. Híj denkt dat hij zijn gezicht gered heeft; zíj zal hem achteraf nog een tijdje 'de bijter' noemen. Niet dat Madeleine hem nog wilde ontmoeten, maar voor Arnaud was het, zoals de Engels titel van Les combattants luidt, love at first fight.

Madeleine is aan het trainen om een zomerstage overlevingstechnieken bij de paracommando's te volgen. Ze is ervan overtuigd dat het einde van de wereld nadert en daar wil ze zich zo goed mogelijk tegen wapenen. Arnaud daarentegen weet niet goed wat hij met zijn leven wil aanvangen. Studeren spreekt hem niet aan, en dus helpt hij zijn broer en moeder bij het voortzetten van het familiale timmerbedrijf - de vader/echtgenoot is net overleden. Tijdens een van de opdrachten belandt Arnaud in de villa van Madeleines ouders, tot zijn groot jolijt en tot haar nog groter chagrijn.

In zijn debuutfilm tracht de Franse regisseur Thomas Cailley het thema 'A wil B, maar B wil A niet' een verfrissend jasje aan te trekken. Dat hij dat probeert, is lovenswaardig, maar het resultaat zwemt vele kanten uit en komt uiteindelijk nergens thuis. De humor waarmee hij deze turbulente liefdesrelatie probeert te kruiden, slaat geregeld als een tang op een varken. En hij wordt niet geholpen door zijn hoofdacteurs.

Of werden die hoofdacteurs niet goed genoeg geleid door Cailley? Adèle Haenel zet met veel te veel klemtoon - die gelaatstrekken! - de kribbigheid van haar personage in de verf. Terwijl Kévin Azaïs de indolentie van Arnaud wel heel nadrukkelijk uitbeeldt.

Toch bevat de film een paar momenten die je doen uitkijken naar een volgende film van Cailley: de openingsscène waarin Arnaud en zijn broer Manu op zoek gaan naar een doodskist voor hun vader. En vooral een scène naar het einde toe waarin de aswolk van een calamiteuze brand een heel dorp opslorpt. Dat is ook het enige moment dat Cailley enige visuele vermetelheid toont. Maar het is te weinig om Les combattants zonder geeuwen uit te zitten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234