Vrijdag 18/06/2021

Liefde, ontrouw en achterdocht in Iran

Eén Iraanse film gaan we niet snel vergeten: A Separation van Asghar Farhadi. Dat scherpe portret van de moderne Iraanse maatschappij hield Rundskop immers van een Oscar. Op die internationale erkenning wordt ingespeeld, want nu komt ook Fireworks Wednesday uit, een vroeger werk van Farhadi. De film heeft heel wat raakpunten met A Separation en About Elly, nog een film van Farhadi die onze bioscopen haalde.

Opnieuw gaat het over een koppel in crisis, en andermaal speelt de complexe aard van het spel leugen versus waarheid een belangrijke rol. En bevestigt dit sterk door drukke dialogen onderbouwde drama de reputatie van Farhadi als een van de belangrijkste vernieuwers van de Iraanse cinema. Zijn moedige en opmerkelijk intelligente films tonen ons immers een door hypocrisie getekend Iran waarin vrouwen, ondanks de sociale druk en het keurslijf van het regime na de islamitische revolutie, complexloos hun gedachten en gevoelens uiten. Eén waarin - en dit is vrij nieuw - niet verborgen wordt dat overspel en de daarbij horende vooroordelen en negatieve morele kwesties mee deel uitmaken van de versluierde wereld van de Iraanse maatschappij.

In dit eerst als een intiem kamerspel opgevatte drama is Rouhi, een goedlachs en zorgeloos meisje dat op het punt staat om te trouwen, de buitenstaander die ons meeneemt naar een appartement van een koppel uit de middenklasse van Teheran. Rouhi is als schoonmaakster ingehuurd, maar wat ze ontdekt is een chaotisch vertrek en een echtpaar in crisis, want Modjeh verdenkt haar man ervan dat hij haar bedriegt met Simin, een gescheiden buurvrouw en kapster.

Het wanordelijke appartement is de voornaamste locatie, met een voortdurend komen en gaan van personages. Maar de cineast laat ook voortdurend de buitenwereld doorsijpelen. Heel dit wrede en verbale liefdesverhaal over ontrouw, paranoia en voyeurisme is gesitueerd tegen de achtergrond van Nôrouz, het traditionele maar door het nieuwe regime scheef bekeken nieuwjaarsfeest, dat gekenmerkt wordt door vuurtjes en knallers in de straten. Dat zorgt voor een voortdurende dreigende sfeer.

Farhadi roept zo vragen op over de positie van de vrouw en de zeden van het land. Al gebruikt hij de cinema vooral als middel voor een erg volwassen en bittere kijk op de ambiguïteit van de waarheid en in het bijzonder op de liefde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234