Donderdag 19/09/2019

Liefde in tijden van eenzaamheid

De personages in alle films van Tsai Ming-liang zijn op zoek naar liefde of toch minstens geborgenheid. En dat is niet anders in zijn nieuwe achtste film, I Don't Want to Sleep Alone.

Desondanks vormt de film een duidelijke breuk met het verleden: de vorige, The Wayward Cloud, eindigde met de hardste, meest confronterende scène uit Tsais oeuvre. Het was het hoogtepunt van een cinema waaruit tederheid en genegenheid gebannen was, een cinema die keer op keer bevestigde dat alle mensen eenzaam zijn ondanks hun soms meelijwekkende zoektocht naar liefde. Niet zo in I Don't Want to Sleep Alone, een film over liefhebben en de onzekerheid die ontstaat als iemand je onvoorwaardelijk liefde geeft.

Maar dat betekent niet dat er geen kommer of kwel is, want zo fundamenteel zal Tsai wel nooit veranderen. De film speelt in Maleisië, het geboorteland van de regisseur die op zijn twintigste naar Taiwan verkaste, daar aan de slag ging in de televisie- en later filmwereld, en daardoor tot de Taiwanese cinema gerekend wordt. I Don't Want to Sleep Alone is zijn eerste film die in zijn vaderland speelt.

Hsiao Kang (Lee Kang-sheng) is een thuisloze Chinese migrant op zoek naar een dak boven zijn hoofd. Nadat hij op straat overvallen is, wordt hij opgevangen door een illegaal, Rawang (debutant Norman Atun). Die verzorgt de wonden van Hsiao Kang, wast hem, kleedt hem en helpt hem plassen. En hij wordt verliefd op hem. Maar als de genezen Hsiao Kang door de straten van Kuala Lumpur zwerft, ontmoet hij Chyi (Chen Shiang-chyi), die aan de kost komt met het, jawel, verzorgen van een totaal verlamde man. Resultaat: een merkwaardige heterohomoliefdesdriehoek.

I Don't Want to Sleep Alone is niet te vergelijken met wat er in de multiplex draait. Sommigen zullen de film traag noemen (minder dan honderd shots voor bijna twee uur!). Het zij zo. Maar elk shot is een perfect gekadreerde en dito belichte compositie. En zoals altijd is de soundtrack, een combinatie van songs en stadsgeluiden, een lust voor het oor. Toegegeven, in het middengedeelte mist de film wat dramatische spanning, maar goed: Tsais films blinken in de regel niet uit door hun scenario, maar door hun visuele schoonheid. Alvast één ding dat niet veranderd is. (CV)

JJJ

Regie Tsai Ming-liang

Vertolking Lee Kang-sheng, Norman Atun, Chen Shiang-chyi

Land Taiwan/Frankrijk/Oostenrijk

Speelduur 118 minuten

Voor de liefhebbers van rustige, contemplatieve cinema

Te mijden door wie denkt dat een goeie film flitsend moet zijn

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234