Zondag 05/04/2020

Liefde in tijden van crisis

In hun enscenering volgen Johan Simons en Paul Koek getrouw het stuk, maar via de muziek leggen ze ook verbanden met het heden.

Kasimir en Karoline is bedoeld voor de grootste scènes, zoals het Palais des Papes in Avignon. Dat vraagt om de inzet van grote middelen. Op de luchtmachtbasis van Soesterberg, kijk je inderdaad aan tegen een gigantische stelling. Onderin straalt een batterij TL-buizen achter een orkestje fel groen licht uit. Helemaal bovenaan de stelling schittert een lichtreclame van een huis. Tussenin vormen glitterende letters samen het woord ‘Enjoy’. Die luxe van klatergoud, een ontwerp van Bert Neumann, roept meteen de sfeer van de bierfeesten van München op.

Chaos

Door de afmetingen van het decor is het trouwens, net als bij een echte kermis, moeilijk om een overzicht te houden over de gebeurtenissen. Ze lopen chaotisch in elkaar over. Personages duiken her en der op om even plots weer te verdwijnen. Zo blijven Kasimir (Wim Opbrouck) en Karoline (Els Dottermans) elkaar na hun breuk toch ongewild tegen het lijf lopen. Prachtig is ook hoe de openluchtsituatie gebruikt wordt: Kasimir en Karoline komen bijvoorbeeld vanuit uit de velden aangewandeld, de boef Merkl Franz (Kristof Van Boven) probeert tussen auto’s die werkelijk op de startbaan staan zijn slag te slaan. Drie actrices voegen daar - als gelegenheidshoer, kermismonster of hitsige dompteuse - nog meer couleur locale aan toe. Een vierkoppig orkest, uitgedost in zwart-wit gestreepte maillots, draagt ook zijn steentje bij. Het fungeert echter ook als een koor: hun liedjes en muziekjes leveren vaak commentaar op de gebeurtenissen. Paul Koek koos er voor om de bezetting van het orkest een hedendaagse klankkleur mee te geven. Het verhaal komt daardoor los van de oorspronkelijke historische context te staan. Dat zet je aan om na te denken over de manier waarop de personages in het stuk in het leven staan. Dat is ook waar voor de spelregie. Von Horvath wou niet zomaar een mooi verhaaltje vertellen, maar tonen welke krachten spelen tussen mensen. Zijn personages zijn dan ook vooral exemplarische types. De regie volgt dat door de personages sterk uit te vergroten. Oscar Van Rompay vertolkt Schürzinger bijvoorbeeld prachtig. Deze coupeur probeert intellectueel greep te krijgen op de werkelijkheid, maar durft er zijn handen niet echt aan vuil te maken. Karoline is geamuseerd door deze wereldvreemde stoethaspel. Van Rompay, met zijn wat slungelige lichaamsbouw, belichaamt dit type perfect. Als hij merkt dat Karoline wat voor hem voelt, drukt hij zijn blijdschap uit met harkerige, overdreven sprongen en mechanisch malende armzwaaien. Hij is te herkenbaar om een karikatuur te zijn, maar overdrijft toch zo sterk dat je eerder het type ziet dan een uitgewerkte psychologie.

Natuurlijke winnaars

Ook Els Dottermans geeft hier met precies de juiste dosis overdrijving gestalte aan Karoline als een lichtzinnig, maar goedhartig meisje. Ze ziet de wereld vol vertrouwen tegemoet maar constateert dat anderen, en dan vooral Kasimir, de dingen minder licht opnemen. Kasimir ziet zichzelf als slachtoffer, en wordt het ook. Anderen zien zichzelf dan weer als natuurlijke winnaars. Fabrieksdirecteur Rauch (Reinout Bussemaker) of rechter Speer (Frank Focketyn) gebruiken hun macht om te bekomen wat ze willen, al slagen ze daar niet in. Maar al delft Kasimir het onderspit, hij vindt op het einde toch een nieuwe liefde. Simons en Koek beklemtonen die verhaalwending. Ze suggereren ook dat de voorzichtige toenadering tussen Karoline en Schürzinger toekomst heeft. Waar een wil is, is een weg, lijkt de boodschap dan. En misschien ook: liefde overwint alles?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234