Zaterdag 10/04/2021

Liefde als biologische noodzaak

undefined

Het vampierenthema blijft nog steeds filmmakers inspireren. Soms levert dat, zoals in de dure Hollywood-film Blade met Wesley Snipes en Stephen Dorff, een hyperkinetische en cartooneske mengeling op van groteske gruwel en grappen, van actiestunts en speciale effecten. En soms leidt dat, zoals in de meer bescheiden Britse productie The Wisdom of Crocodiles met Jude Law en Elina Löwensohn, tot een gestileerde, broeierige en sfeerrijke filosofische thriller.

De bizarre en bezwerende toon van deze film, geregisseerd door de uit Hongkong afkomstige cineast Po-Chih Leong, wordt meteen al tijdens de openingssequentie gezet. Terwijl de camera rustig door de takken van enkele bomen pant, haalt de off-screen-stem van een man specifieke herinneringen op aan een valpartij uit zijn jeugd. Heel specifiek, omdat hij nog perfect lijkt te weten wat hij toen precies voelde en dacht. En dan 'ontdekt' de camera een auto, die op een toch wel erg vreemde manier tussen die hoge takken terechtgekomen lijkt.

De man in kwestie blijkt Grlscz (rol van Jude Law) te heten, een naam die dus alleen uit medeklinkers bestaat. In de auto, die door de hulpdiensten met grote moeite van tussen de bomen wordt getakeld, bevindt zich het dode lichaam van zijn vriendin. "Ze moet gek geweest zijn om zo snel te rijden", merkt iemand op. Ook de politie lijkt genoegen te zullen nemen met die ongevalhypothese. Dat verandert wel enigszins als een tijdje later, ergens aan zee, een ander vrouwenlichaam wordt gevonden, opnieuw een vriendin van Grlscz.

Als publiek hebben wij inmiddels te zien gekregen hoe en waarom hij dat lijk daar gedropt heeft. Wij weten op dat moment ook dat Grlscz een 'moderne' vampier is. Hij blijkt een of ander medisch beroep uit te oefenen, maar dat heeft nochtans niet rechtstreeks te maken met zijn onvermijdelijke bloeddorst. Daarvoor kan hij alleen maar elders terecht. Grlscz weet namelijk dat emoties niet zomaar immateriële zaken zijn, maar chemische substanties die via het bloed worden meegevoerd. Zo'n beetje zoals nierstenen, in dezelfde logica, de 'kristallisaties' zouden zijn van minder aangename gevoelens of ervaringen. In die context moet het bloed, dat Grlscz telkens weer nodig heeft, door de aderen stromen van vrouwen die precies op dát moment passioneel verliefd op hem zijn.

Die 'bio-filosofische' benadering van scenarist Paul Hoffman blijkt ook die titel, die door Grlscz zelf verklaard wordt: onze hersenen zouden namelijk drie componenten bevatten, met behalve (uiteraard) het 'menselijk' gedeelte ook nog evolutionaire restanten van respectievelijk het zoogdieren- en reptielenstadium.

Los van de (vrij discreet gehouden) horroraspecten en de filosofische teneur is The Wisdom of Crocodiles ook een beetje een misdaadthriller, want Grlscz wordt natuurlijk achterna gezeten door enkele politiedetectives. De film functioneert toch vooral op het niveau van de bevreemdende sfeerschepping, de soms retro-futuristisch aandoende locaties, de ongewone muziek en de gestileerde vertolkingen van de intens ogende, getormenteerde Jude Law enerzijds en de mysterieuze Elina Löwensohn (de fetisjactrice van Hal Hartley) anderzijds. (Jan T.)

TITEL: The Wisdom of Crocodiles. REGIE: Po-Chih Leong. SCENARIO: Paul Hoffman. FOTOGRAFIE: Oliver Curtis. MUZIEK: John Lunn en Orlando Gough. PRODUCTIE: David Lascelles en Carolyn Choa. VERTOLKING: Jude Law, Elina Löwensohn, Timothy Spall, Kerry Fox, Jack Davenport, Ashley Artus, Colin Salmon e.a.

UK, 1998, kleur, 98 min. Gedistribueerd door Cinéart.

'The Wisdom of Crocodiles' schept vooral bevreemdende sfeer

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234