Dinsdag 19/11/2019

Gent

Lidl opent pop-uprestaurant in Gent: "Wel goedkoop, niet duurzaam"

Tot 23 juni houdt warenhuisketen Lidl een pop-uprestaurant open in Gent. Beeld Thomas Sweertvaegher

Omdat gezond eten tijdens de blok niet meevalt, opent Lidl in het centrum van Gent een pop-uprestaurant. Op het menu staan gezonde maaltijden tegen lage prijzen. Studenten kunnen de reclamestunt wel smaken, boeren en landbouwexperts iets minder.

Drie studentes, die op het Gentse Woodrow Wilsonplein hun lunch verorberen, zijn alvast enthousiast. Omdat geen van hen op kot zit krijgen ze thuis al volwaardige maaltijden, maar toch zullen ze zeker eens binnenspringen in de zaak. "Of ik echt gezonder eet, weet ik nog zo niet", zegt Marjon Braems. "Ik eet wel wat meer."

Maar toch is dat wat de warenhuisketen de Gentse studenten nu wil aanbieden: een gezonde hap voor weinig geld. Waar studenten die van plan zijn om een nachtje door te blokken vroeger op een overlevingsrantsoen van diepvrieslasagne en Red Bull moesten vertrouwen, kunnen ze nu op eender welk moment het restaurant binnenstappen voor een verse maaltijd. 8 euro moeten ze 's nachts neerleggen voor witloofrolletjes met puree. En voor 6 euro komen ze 's ochtends weer op krachten met een gezond English breakfast, met keuze uit havermout of yoghurtslaatje. Zolang de blok strekt, blijft het restaurant open, meer bepaald tot 23 juni.

"Drie chefs gaan in ploegen werken om de studenten de klok rond van eten te voorzien", zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl in het restaurant, waarvan het interieur net als de meeste eigentijdse eethuisjes op Pinterest geïnspireerd lijkt. 'Haal het strafste uit jezelf met vers', staat er op de muur. En daar gaat het de warenhuisketen vooral om: tonen dat haar assortiment verse voeding niet moet onderdoen voor dat van concurrenten, ondanks de lagere prijs.   

Drie chefs zullen in ploegen werken om de studenten van eten te voorzien. Beeld Thomas Sweertvaegher

Tussenschakels

"Het is vooral dankzij de korte keten dat wij erin slagen om onze prijzen te drukken", legt Colbrandt uit. "Onze verse producten kopen we zo veel mogelijk bij de landbouwers zelf. Op die manier kunnen we tussenschakels uit het proces houden en kunnen wij onze groenten en fruit goedkoper aanbieden."

Op enkele dozen met peren, die op de toonbank van het restaurant liggen, staat dan ook duidelijk gedrukt dat ze uit ons land afkomstig zijn. Ook al is dit niet de enige manier waarop Lidl zijn prijzen laag houdt – volgens econoom Claude Boffa (ULB) doet het dat vooral door grote volumes aan te kopen en grote merken links te laten liggen – volgens de theorie van de korte keten zouden landbouwers ook een betere prijs kunnen krijgen voor hun waren. Want voor hen verdwijnt de tussenpersoon ook uit de rekening.

Maar daar wringt het schoentje. "Voor ons is het eigenlijk allemaal wat dubbel", zegt Luc Vanoirbeek, woordvoerder van de Boerenbond. "Dit is natuurlijk positief voor de studenten, maar dat voedsel alweer wordt weggegeven aan dumpingprijzen schiet echt in het verkeerde keelgat. Dit is totaal niet duurzaam voor de boeren. Trouwens, het aandeel producten dat Lidl via de korte keten zou kopen, is heel beperkt."

In het verleden heeft de Boerenbond samen met de Vlaamse en Waalse horecaverenigingen al opgetreden tegen voedsel dat enkel voor marketingdoeleinden goedkoop wordt verkocht. In 2011 dienden de drie organisaties samen een klacht in tegen de Zweedse meubelgigant IKEA, omdat dat in zijn vestingen voordelige maaltijden gebruikt om klanten te lokken. Goedkope Zweedse balletjes zouden zo enkel een opstapje zijn naar een goedkope Zweedse kleerkast. Maar aan de klacht wegens oneerlijke concurrentie werd toen weinig gevolg gegeven.

Wegwerpproduct

Ook landbouwexpert Frank Nevens (UGent) vindt de marketingstunt van Lidl een verkeerd signaal. "Als je voeding gaat weggeven aan spotprijzen, doe je alsof het gewoon een wegwerpproduct is", zegt hij. "Dat geeft een vertekend beeld van een productieproces dat nu heel onrechtvaardig is."

Het probleem met de korte keten is volgens hem dat het concept momenteel nog moeilijk toe te passen is. "Ketens willen enkel in grote hoeveelheden kopen en daarvoor zullen ze niet elke boer afzonderlijk afgaan. Voor veel landbouwers blijft de korte keten daardoor niet veel meer dan een mooi idee, zeg maar een sprookje."

In het café van de Vooruit weten twee studentes, die boven hun laptops zitten te zwoegen, ook niet goed wat ze van het pop-uprestaurant moeten denken. "Hoe doen ze dat dan?", klinkt het enigszins sceptisch. Hoewel ze er bij het boodschappen doen wel op proberen te letten dat ze gezonde en ethische producten kopen, kijken ze toch vooral naar de prijs, zo geven ze toe. "Ik vind het niet makkelijk om me over het restaurant een mening te vormen", lacht een van hen. "Zou ik dan op zijn minst even mogen proeven?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234